🇳🇱 App's starten niet met Wifi

Ik ga denk ik mijn Fairphone (Gen.6) met Android weg doen. Ik heb het helemaal gehad, dat app’s niet starten bij Wifi in mijn huis. Eindeloze emails met support gehad. Nieuwe versies er opgezet. Testen gedaan, formulieren ingevuld etc etc. Niets helpt. in tegendeel het wordt alleen maar erger. Als er binnen één maand geen oplossing komt verkoop het apparaat. De Samsung telefoon van mijn vrouw die 8 jaar oud is doet het beter. U merkt het. Ik ben het spuugzat om elke keer weer van Wifi naar 5G te gaan (die rare oplossing kreeg ik echt van Fairphone support) om eenn app te openen. Dit kan echt

Ik ben het helemaal met je eens. Het stilzwijgen van Fairphone is voor mij nog het meest frustrerend. Vele top 20 NL apps doen het niet op de thuis wifi; o.a. Tado, Bold door lock, PostNL, Google Home, MijnKPN etc. Zo gefrustreerd hierover dat ik zelfs overweeg om richting Apple te gaan. Het toestel van mijn vrouw blijft gewoon stabiel werken.

Er schijnt een probleem te zijn. Er is een heel lang topic over: apps don’t load data over WiFi in het Engels.
Misschien kan @UPPERCASE hier meer over zeggen. Hij spreekt ook Nederlands.

Het zou het probleem kunnen zijn met IPv6 wanneer je verbonden bent met WiFi. Maar veel apps die je opnoemt werken bij mij wel met WiFi wanneer IPv6 wegvalt.

Wanneer zo’n app het niet doet, kan je hier even kijken of het ligt aan IPv6:

Zo niet, laat het dan even weten. Dan is het misschien iets anders. Als het wel IPv6 is, dan zou je dat uit kunnen zetten in je router. Als je het merk en model deelt kan ik wel uitzoeken hoe dat stapsgewijs moet. Je kan ook aan AI vragen natuurlijk hoe je dat doet voor jouw router.

Allemaal al gedaan. Eindeloos mee bezig geweest. Ben het spuugzat

Daarnaast is het natuurlijk van de dolle dat ik de instellingen van mijn router zou moeten aanpassen voor het niet laden vN app’s op mijn telefoon. Ipv6 is een nieuwe standaard. Alle telefoons van mensen die bij mij in huis zijn geweest Apple. Samsung en andere Android mobieltjes doen het goed. Zelfs de Fairphone 4. Ik vind dat Fairphone heel snel met een oplossing moet komen. En anders al die Fairphone 6gen terugnemen en gebruikers hun geld terug.

IPv6 is inderdaad al bijna 30 jaar oud. Maar het probleem is meer met het adverteren van routes op het netwerk, iets in de netwerk stack van Android/drivers. Precieze details zijn onbekend.

Het is ook niet duidelijk of je bevestigt hebt of het IPv6 is. Zoals ik aangaf, bij mij werken de meeste apps die je opnoemt wel wanneer IPv6 wegvalt. Dus het zou ook iets anders zijn.

Uitzetten van IPv6 is slechts een tijdelijke oplossing. Dan crashed de netwerk stack als het goed is niet meer. Ikzelf heb IPv6 nog gewoon aan want heb er niet zoveel last van.

Maar gezien je frustratie, snap ik wel dat er niks meer gedaan kan worden om dit nog te proberen. Dan is het natuurlijk einde oefening. Fairphone is wel bezig met het vinden van een fix en zal binnenkort hier ook een openbare update over geven.

Het spijt maar je antwoordenzijn dezelfde als die ik 3 maanden geleden kreeg van support. Ik ben geen techneut, maar gezond verstand. Als alle telefoons die in hier in huis komen en gebruik maken van WiFi werken , maar de Fairphone 6gen niet, zijn alle opmerkingen over de techniek van mijn router niet van toepassing. Ja, het is na eindeloos voor jullie testen paar weken geleden (kreeg uitvoerig vragenformulier van support) mogelijk te wijten aan ipv6. Dat woord mogelijk komt van Fairphone support

Edit moderator: removed name of support staff member.

Het is minder technisch dan je denkt. Wanneer je issues ziet met apps, ga je naar die website waar ik naar linkte, die verteld je dan of je IPv6 niet werkt. Je kan er nu ook al heen gaan wanneer je met verbind met WiFi en als die website dan verteld dat je het wel hebt, maar dan later niet. Dan is dat vastgesteld.

Dan weten we in ieder geval meer. Maar volgens mij heb je er geen zin in, dat is ook prima natuurlijk. Een iPhone of Pixel kan ook issues hebben. Telefoons zijn erg complexe dingen. Grotere bedrijven fixen het wel sneller, dat wel.

Dat heb ik allemaal al gedaan.

Weet ik, maar je verteld niet wat de uitkomst is. :slight_smile: Nou ja, ik ga hier verder ook niet mijn zondag aan besteden. Succes ermee.

Uitkomst: nooit meer iets gehoord. Dat lijkt me toch wel duidelijk. Waar denk je dat anders mijn frustratie vandaan komt? Heb er zelf VOOR jullie al een paar uur aan besteed afgelopen maanden. Absurde support

Ik bedoel, het is niet duidelijk of je een IPv6 test hebt gedaan en wat de uitkomst was. Dat is zo gedaan en niet zo technisch. Om gericht te helpen moet er toch eerst vastgesteld worden wat het probleem precies is. Als je dat nou kan laten weten, dan kunnen we in oplossingen praten ipv problemen. Maar dat laat ik over aan de volgende :slight_smile:

Ja dat is heel vervelend en je frustratie is te begrijpen. Ik heb aanvankelijk mijn vriend knop ingesteld zodat hij de vliegtuigmodus bedient, dus wifi snel uit en aanzetten waar een stuk makkelijker. Ik kon altijd weer even goed vooruit.

Ik heb het probleem echter niet meer. Ik heb prive dns modus uitgezet in plaats van op automatisch en sindsdien doet alles het perfect. Of het hier echt aan ligt weet ik niet, en Ja veiligheid? Het gaat tot nu toe nog goed.

Dank.. ga ik proberen.

Lijkt goed te werken. App’s starten tot op heden gelijk. Nogmaals dank.

PS kun je niet bij Fairphone support gaan werken ? :wink:

Waarschijnlijk zeggen ze daar dat het uitschakelen van die private dns het stomste is wat je kan doen :wink:.

In theorie kan je provider je dns verzoeken dan inzien maar daar ben ik niet zo bang voor. Als de fairphone-fix er eindelijk aan komt zet ik hem weer op automatisch.

Ik ervaar dezelfde problemen over wifi. Ik heb twee workarounds voor je:

• WIFI uit, dus over 4G/5G. Niet ideaal want internet gaat dan van je mobiele databundel af.
  • Een VPN aanzetten. Dit lost het probleem voor mij op. Enige nadeel is dat bij gebruik van Android Auto de VPN uit moet zetten.

Suc6!

Dank. We wachten de support van Fairphone maar af. Heb er inmiddels uren in gestopt om hun eindeloos reeks vragen te beantwoorden. Daar stop ik mee, want het helpt niets, en je krijgt het gevoel dat ze met hun handen in het haar zitten.

Bedankt voor deze goede tip. Ik heb dit nu ook gedaan.