šŸ‡³šŸ‡± App's starten niet met Wifi

Bij mij maakt dit helaas geen verschil :frowning: Een paar uur nadat ik dit had uitgezet, kon ik Buienradar al niet meer aan de praat krijgen. Wifi uitgezet, en met data opent Buienradar probleemloos.

Fijn dat er een oplossing is, ik wil nog ingaan op het originele sentiment. Ik heb ook een probleem gemeld bij support (EQ geluidsproblemen) en hier is na ~3 maanden heen en weer niets mee gedaan (ā€œBedankt voor de input, maar we kunnen er op het moment niets meeā€). Ik ben erg teleurgesteld in de softwarekwaliteit van de Fairphone 6 en heb ook iedereen die het me gevraagd heeft de Fairphone afgeraden. Je kan geen telefoon verkopen op dit prijspunt en onderdoen qua softwarekwaliteit tegenover Chinese telefoons van een derde van de prijs. Ja, je betaald voor de ethische telefoon en de vervangbaarheid, maar ik wil voor deze prijs gewoon een werkende telefoon, dat is toch niet teveel gevraagd?

Ik vind het zonde om hem weg te doen, maar de volgende telefoon wordt geen Fairphone tenzij er iets drastisch veranderd.

Er is geen oplossing hoor. VPN altijd aan of DNS uit zijn noodmaatregelen. Ook niets meer gehoord van support

Het is erg jammer. Toen ik in december de Fairphone 6 kocht, was ik echt enthousiast – een geweldig toestel, dat ik aan iedereen heb aanbevolen. De wifi-problemen begonnen in maart met de upgrade naar Android 16 en zijn sindsdien (5 maanden!!) nog steeds niet opgelost. Er is weliswaar tussentijds een update geweest die zou moeten helpen, maar die heeft geen oplossing geboden.
Ik ben benieuwd of Fairphone nog zin heeft om zijn goede naam te redden…

Thanks for that great tip, it works perfectly. :slightly_smiling_face:

Het uitschakelen van de privƩ-DNS is zeker een tijdelijke oplossing, maar geen echte oplossing. Na maandenlang wachten verwacht ik nu eindelijk hulp van Fairphone!

Is dit een Google Android probleem of ook /e/OS? (ik heb geprobeerd te zoeken naar deze info)

Het is een Android-probleem (sinds de laatste upgrade naar Android 16). Of het ook bij /e/OS voorkomt, kan ik niet zeggen.

MAAR: de tip van Jelger_van_Dijk om de privƩ-DNS uit te schakelen is beter dan ik had gedacht!!! :+1: Bedankt!
Ik heb de privĆ©-DNS gewoon even uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld – en de fout is sindsdien verdwenen! Sindsdien ben ik meerdere keren over mobiele data gegaan en weer terug naar wifi, en de fout is niet teruggekomen. Ik heb nu pas twee dagen positieve ervaring, maar ik ben voorlopig optimistisch dat dit heeft geholpen. Misschien helpt het anderen ook wel!

Misschien nog even ter aanvulling: mijn DNS-modus staat niet op ā€œAutomatischā€, maar op ā€œPrivĆ©e DNS-providerā€ (laatste optie). Misschien maakt dat een verschil. Ik heb daar dnsforge.de ingevuld, omdat daarmee ook alle advertenties in alle apps verdwijnen.

Ben het ook enorm beu aan het raken, zeker als ik lees dat dit al maanden gaande is en geen fatsoenlijke reactie vanuit Fairphone.

Dankjewel voor de tip van dnsforge.de! Probeer deze nu eens uit in plaats van de VPN van AdAway!

Herkenbaar probleem, bij mij hetzelfde met mijn wifi thuis.

Wat wel gek is dat ik op mijn werk de problemen niet ervaar. Daarom trok ik al de conclusie dat er iets mijn wifi-instellingen in mijn Fritzbox aan de hand is. Maar tegelijkertijd hoor ik mijn huisgenoten niet over dit probleem, dus toch de FP6.

DNS, uit, had ik al geprobeerd, ga nu de suggestie van Dnsforge maar proberen.

Qua veiligheid, valt wel mee. Als je op een WiFi netwerk zit dat je kunt vertrouwen, dan kun je de DNS server gebruiken die de DHCP(6) server (of RA) meegeeft.

Zit je op een WiFi netwerk dat je niet vertrouwt, wat je doe er dan op?

True, een hostile actor kan DNS poisoning doen, en iets als ā€˜Het gaat tot nu toe nog goed.’ heb je dan niks aan. Maar als jij op je thuisnetwerkje zit, en je bent bang dat iemand DNS poisoning uit gaat voeren op je router, dan is je router onveilig, en dan heb je grotere problemen. Voor een thuisnetwerk is dit dus een prima workaround.

Op werk ben je aangewezen op de routers en netwerk admins van je werk.

Voor publieke WiFi netwerken is het een ander verhaal, maar die zou ik ook niet gebruiken zonder een VPN.

Aankondiging van nieuwe Fairphone 6gen + gisteren doet mij fronsen. Ik zou zeggen: zorg eerst dat de niet plus versie goed werkt. Van Fairphone support komt geen enkele reactie meer op het probleem.

…I could not agree more :frowning:

Goedendag,

Test gedaan: het ligt aan IPv6 icm Fairphone 6. Het duurde even een paar uur sinds het uit/aan-zetten van de Wifi, maar blijkt nog steeds een zekerheid dat deze faalt. Prive-DNS staat op ā€œuitā€.

En nu?

Groeten, Constant

Hallo
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het uitschakelen en vervolgens weer inschakelen van de privƩ-DNS maar twee dagen heeft gewerkt. Nu heb ik weer hetzelfde probleem met wifi; met andere woorden, mijn oplossing werkt niet (op de lange termijn).

Even mijn wederwaardigheden (voor wat het waard is):

Ik ben sinds kort overgestapt van Ziggo naar HollandsNieuwe (HN). Met HN heb ik ook dit probleem. Als ik (in ander huis) weer verbinding maak met een Ziggo-router is het probleem weer weg.

Ik kan in de HN-router IP6 niet uitzetten, enkel keuze statefull / stateless.

De workaround van prive-DNS (met dnsforge.de) werkt niet: ik krijg dan de melding ā€œgeen toegang prive DNSā€ (of iets van die strekking). Als ik viaZiggo verbonden ben, krijg ik dat niet.

Als ik mijn VPN aanzet (met DNS automatic), gaat het wel goed.

Mijn HN-router staat op de standaard instellingen.

Ik heb FP6 met e/os 4.1.1

correctie: ook met de vPN blijft het probleem optreden.

Sinds ik DHCPv6-server in mijn router op stateful heb gezet, lijkt het probleem voorbij.

Ik heb een ziggo sagemcom modem voor wifi en daarin is het onmogelijk om ipv6 uit te zetten. Dat is trouwens ook al helemaal niet wat ik zou willen want ipv6 is tegenwoordig nagenoeg een standaard.

Ik heb een week geleden een Fairphone 6 plus aangeschaft, niet wetende van de hierboven beschreven issues. Ik kan je vertellen dat ook de 6 plus problemen heeft met apps die geen verbinding kunnen maken, b.v. de abnamro app. Schandalig dat dit nog niet is opgelost zeker omdat men nu een campagne is begonnen in de USA om Fairphone aan de man te brengen.

Verder een ander probleem: ik vind de snelheid wat matig op wifi dus heb een snelheidstest gedaan, nl. de ookla en de Google speedtest. Daarbij heb ik dus de Fairphone 6 plus, een apple 13 en een Google pixel 7 pro gebruikt. Wat mij opviel was dat de Fairphone beduidend trager was dan de 2 andere telefoons. Waarbij de pixel en de apple een downloadsnelheid lieten zien van ong. 400Mb en upload van ong. 70Mb, was dat bij de Fairphone nauwelijks 250Mb vs 50Mb! En dat is gedurende de dag niet anders. Ik vraag je, hoe kan dit?

Het lijkt erop dat ik een kat in de zak heb gekocht. Al ondersteun ik graag een Nederlands product maar a.u.b. los dit op!

Iemand nog aanvullende informatie?

Ik raad je aan om contact op te nemen met Support.
Aangezien dit forum een forum voor gebruikers is.
Fairphone zelf leest hier zelden.