Toch maar Nederlands. En heb dit forum ook nog niet helemaal onder de knie.
Als ik een apparaat (b.v. mijn gehoorapparaat op bluetooth aansluit en ik bel of wordt gebeld dat schakelt het apparaat voor bluetooth (zie afbeelding hieronder).
Het is hinderlijk en ik zou het graag uitschakelen.
Noot moderator: afbeeldingen verwijderd omdat je volledige naam en telefoonnummer zichtbaar waren.
Om eerlijk te zijn: Ik snap het probleem niet echt van je bericht. Als je een verbinding met een Bluetooth audio apparaat hebt, dan wordt deze ook gebruikt voor het bellen. Is dit het probleem? Wil je gewoon met de telefoon aan je oor bellen terwijl je gehoorapparaat verbonden is?
Om via je hoortoestel te telefoneren heb je de app van je hoortoestel nodig.
Op de plek waar je nu bluetooth ziet, komt dan je naam van je hoortoestel te staan.
Als je zoals het nu is op het woord bluetooth tikt, kun je kiezen voor speaker of telefoon.
Ik snap niet wat je precies wat je bedoelt met “dat schakelt het apparaat voor bluetooth” en ik zie de genoemde afbeelding niet, maar er is een bekend probleem op de Fairophone 5 met Android 14, waardoor het geluid niet hoorbaar is via de speaker én niet via de hoorapparaten als je die hebt verbonden / er naar streamt.
Dit blijkt te liggen aan het gebrek aan ondersteuning van (bepaalde typen?) hoorapparaten en het ASHA protocol in Andoid 14 door de in de Fairphon 5 gebruikte Qualcom chip.
Dit is al in juli 2024 (direct na de upgrade van Android 13 naar 14) bij Fairphone gemeld en die hebben het (pAS) in november 2024 maanden ter onderzoek bij QUALCOM gelegd. We (alle gedupeerde slechthorenden) wachten helaas nog steeds op een update die dit zou moeten fixen en menigeen heeft de Fairphone daarom inmiddels in de wilgen gehangen…
Zie FP5 Android 14 - loss of streaming to hearing aids
En nee, het maakt niet uit of je dae app van het betreffende toestel hebt geïnstalleerd. Integendeel, zou ik zeggen: de app heeft een bluetooth connectie nodig om je gehoorapparaten te kunen uitlezen en te bedienen en dan werkt het streamen dus niet meer. Het ASHA protocol zou je gehoorapparaten zelf asl streaming device moeten herkennen en dat gebeurt kennelijk niet en mis je bijvoorbeeld ook de optie in Android om daarvan het volume aan te passen.