Na upgrade naar Android 15 werken mijn hoortoestellen niet meer met de Fairphone 4

After installing Android 15 I cannot listen to the radio by my hearingaids. How can I tackle that issue?

1 Like

Is Bluetooth on? You could try the following: Let Bluetooth forget your connection and pair your devices again.

Hoi Lidwien, fijn dat je weer meekijkt. Het gekke is dat de bluetooth verbinding wel werkt, mijn multi mic van Amplifon verbindt wel. Alleen komt het geluid van NPO niet via de hoorapparaten, maar blijft uit de speaker van de telefoon komen. Bij geluid en trillen in het instellingenmenu geeft hij aan dat NPO luister afgespeeld wordt op mijn hoortoestellen, wat dus niet klopt. Heb jij enig idee? Dit werkte voor de update steeds goed. Overigens kan ik nog steeds niet bellen via de hoorapparaten, mijn oude vraagstuk.

Om audio via je hoortoestellen te horen:

Ga naar de app Instellingen, Verbonden apparaten, en dan op de vermelding van je hoortoestel tappen. Dan zie je de Apparaatgegevens van de hoortoestel en daar staat bij mij
Media-audio altijd uit. (Omdat ik dat zo wil). Zet het schuifje naar rechts en dan komt de audio wel via je hoortoestellen.

[Ik heb de Fairphone 4 niet bij de hand, maar een Fairphone 5. Dus de namen kunnen iets verschillen.]

To hear audio through your hearing aids:

Go to the Settings app, Connected devices, and then tap on your hearing aid listing. You will then see the Device details for the hearing aid, which in my case says

Media audio always off. (Because that’s how I want it). Move the slider to the right and the audio will come through your hearing aids.

[I don’t have the Fairphone 4 to hand, but I do have a Fairphone 5. So the names may differ slightly.]

Hoi Lidwien, dank zover, maar ik kom niet bij de optie om media via de hoortoestellen af te spelen. Snap niet waarom dat niet bereikbaar is.

Het ziet er bij mij zo uit:

Hoe ziet het er bij jou uit?

Kijk mijn hoortoestellen hebben beide het Bluetooth-icoon. Daarnaast heeft mijn rechterhoortoestel zich verbonden als koptelefoon en daarmee kan ik kiezen voor media aan of uit.
Dat kan ik dus niet bij de hoortoestellen met bluetoothsymbool en daar zit denk ik het verschil.

Hi Lidwien,

Ik kom geen stap verder met het verbinden van de hoorapparaten. Heb nu Android 15 en van Amplifon ook de nieuwste app. Eerst kon ik de radio nog luisteren via mijn hoortoestellen, maar dat lukt nu ook niet meer. In de lijst met verbonden toestellen staan ze twee keer: Een keer bluetooth met de melding alleen rechts en een keer met het symbool van een oor. Dat kan ik dan niet inschakelen.

Ik kom er maar niet achter wat ik zou moeten doen om het goed te krijgen.

Weet jij of er misschien ergens een Fairphone gebruikersdag gehouden wordt waar ik live met mijn vraagstuk terecht kan?

Soms overweeg ik om toch maar een i-phone te nemen, die doet het veel beter, dat heb ik geprobeerd met de i-phone van mijn vrouw.

Maar ik sta zo enorm achter de insteek en filosofie van Fairphone, wil daar eigenlijk niet mee stoppen.

Ik hoop dat je me verder op weg kunt helpen.

Ik woon overigens in Welsum, een klein dorpje tien km boven Deventer op de westoever van de IJssel.

Groeten, Nico

Een paar reacties eerder laat ik een schermafdruk zien waarop je ziet is dat ik audio handmatig moet aanzetten.
Kun je een schermafdruk maken hoe het er bij jou uitziet?
Heb je al contact gezocht met de leverancier van jouw hoortoestellen?
Is het mogelijk om te chatten met support van Fairphone morgen. Zeg dat je geen ticketnummer hebt en een medewerker wilt spreken.

Hoi. Lidwien, hierbij een screenshot van de Bluetooth verbindingen. De opgeslagen hoortoestellen doet niets als ik die tap. Ik begrijp er niet zoveel van. Ben bijna 76 en doe wel gerichte pogingen het voor elkaar te krijgen. Zie jij hier iets bijzonders aan?

Dan ben je iets ouder dan ik. Ik ben 68.
Op het scherm wat je laat zien, wil ik je vragen om op de tegel met het icoon oor te tikken en in het volgende scherm te tikken op vergeten.
En ook de regel met icoon Bluetooth je hoortoestel
tikken en deze ook vergeten.
Ga vervolgens 2x terug
Dan ga je onderaan Toegankelijkheid

Weer een stuk naar onderen naar Hoortoestellen
En probeer nu je hoortoestellen te koppelen.
Veel succes

Als het niet lukt, ga dan eens bij je audicien slaan en kijk wat ze daar voor je kunnen doen.

Goeiemorgen Lidwien,
Gisteren heb ik je onderstaand bericht gestuurd, maar kreeg een foutmelding. Hierbij een nieuwe verzendpoging.

Hoi Lidwien, dank voor de suggesties, maar het lukt me niet, dus daar ben ik weer.
Ben weer een tijd bezig geweest.
Ik kreeg vanavond het idee dat het probleem misschien is dat er twee manieren van koppelen in strijd zijn met elkaar, de Bluetooth en de Asha. Ik heb ze zowel in bluetooth als in toegankelijkheid uitgezet en verwijderd. Daarna de ha weer in toegankelijkheid gekoppeld, maar ik kon nog steeds niets afspelen op de ha, alles gaat via de speakers van de telefoon. Ook de radio die ik voorheen nog wel op de ha kon luisteren gaat alleen nog maar via de speakers.
Ik word er nogal moedeloos van.
Heb je nog een suggestie?
Groetjes, Nico

Hoi Nico,

Ja, het is om moedeloos van te worden.
Mijn zus heeft een Samung telefoon en Oticon en die is ook zo aan het tobben.
Om een of andere reden zijn er hoortoestelfabrikanten die hun toestellen geoptimaliseerd hebben voor Apple en werkt Android minder. Mijn zus kreeg de vraag of ze niet een Apple kon kopen. Belachelijk.
Heb je het ook al via Toegankelijkheid geprobeerd?
Wat zegt je audicien?
Wat Amplifon?

groetjes,

Lidwien

Ik heb voor volgende week maandag een afspraak met Beter horen, maar verwacht daar niet al teveel van. Eind volgend jaar ben ik weer aan nieuwe ha’s toe. Ik hoop een soort te vinden die wel met Android en vooral Fairphone werkt. Laten we het vuurtje maar warm houden. Het is idd een slechte zaak dat Apple wel kan en Android niet.
We moeten als slechthorenden maar eens in actie komen.
Fijne avond.

Hi Lidwien,
Ik moet je tot mijn spijt vertellen dat ik ben gecapituleerd. Ik heb een refurbished iPhone 15 besteld. Donderdag nog met een heel slimme buurman, ook een fervente FP5 gebruiker, naar mijn FP4 gekeken in combinatie met mijn hoorapparaten. Ook met hem niet verder gekomen. Nu geef ik het op. Dat was slecht voor mijn bloeddruk, die liep flink op. Nu weer gezakt naar een normaal niveau gelukkig.
Nu door de omschakeling heen zien te komen. Bedankt voor je hulp de afgelopen tijd. Hartelijke groeten,
Nico

1 Like