🇳🇱 USB-C oortjes, hoe werken ze wel of niet

goede morgen,

ik ben al tijdje aan het prutsen met de USB-C audio kabel. ben vrij nieuw hier heb altijd de vintage 3.5mm plug gehad. maar de fairphone 5 heeft die niet. uiteindelijk toch wel gekocht zoals je merkt.

zijn natuurlijk al 101 topics over deze aansluiting maar kon niks vinden over fouten en fout oplossingen aleen over of het afschaffen nu wel of niet een goed ide is.

het adaptertje leek mij helemaal niks zo extra hard stukje er bij dat onder de telefoon bungelt.

dus een goedkoop setje USB-C oortjes gekocht.
is uitproberen hoe dat gaat. (“action” sorry Kuch)
maar was niet tevreden, maar ja had mescien ook beter gelijk een wat betere kunnen uitzoeken, dacht ik.
ag voor de 3.5mm waren die goedkope prima werkte voor jaren goed geluid. vandaar toch gegokt.

die van de hema is proberen nog steeds niet echt duur maar toch wel wat degelijker product.
metalen behuizing. prettige voelende kabel.
goed zittende oortjes.

irritante ruis. en geluid stottert. net alsof die even uit schakeld en weer aan, meestal aan het beginnen van een nummer maar kan ook halverwege zijn.

ben benieuwd wie deze ervaringen ook heeft. of mescien juist niet.

welke merken en spullen gebruik je en wat is de ervaring.

of weet hoe dit komt en hoe dit op te lossen.

heb de andere topics gelezen dus weet nu wel iets van de verschillen in de DAP die is ingebouwd of in de oortjes zelf zit.

ben benieuwd.

Ik heb de Samsung Akai Type-C Earphones, en ben daar heel tevreden mee. Enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat de pauzeknop wat vertraging heeft, maar dat kan ook aan iets anders liggen, ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

1 Like

bedankt voor je reactie Rogar,

nu ook een set samsung AKG type-C oortjes gekocht.
in de winkel geprobeerd maar met het vele achtergrond geluid van de drukke winkelstraat niet op laag volume kunnen testen.

zelfde probleem de koptelefoon stottert.
tot nu toe uitsluitend op de laagste volume settingen 1 en 2. die van de hema ook op volume 4, word erger in de tijd.

is vrijwel altijd op de zelfde punten in specifieke numers. altijd rustig momentje of na een korte pauze in de muziek nummer.

blijf daardoor denken aan een elektrische voeding probleem. geen constante voeding naar de DAP van de oortjes.

maar mijn oneplus 6 doet het zelfde en hier kan ik wel in het systeem zien dat de telefoon de voeding naar de oortjes heeft ingeschakeld. het acceptert de type C naast dat die natuurlijk gewoon de vertrouwde 3.5mm aansluiting die naast de type c aansluiting zit zo als het hoord. deze werkt perfect. wel sluit dit de FP5 redelijk uit als de veroorzaaker van het probleem.

voeld voor mij als een algemeen probleem met USB-C audio met exsterne DAP.
maar waarom vind ik dan geen andere met dit probleem? of zet ider het volume op standje hard?

wie weet meer? of heeft vergelijkbare ervaringen gehad. of juist niet?

Ik heb de adapter van Fairphone zelf, het geluid met mijn Sennheiser koptelefoon is goed en zonder haperingen. Wel heb ik problemen met de microfoon, die komt erg stil door waardoor een telefoongesprek voeren onmogelijk is met een headset met microfoon.

1 Like

Oja, sorry, AKG bedoelde ik inderdaad.

Ik luister normaal niet op stand 1 of 2 want dan hoor ik vrij weinig. Maar ik heb een paar nummers geprobeerd en ik merk niets (maar dat kan ook aan mijn oren liggen). Kun je specifieke nummers noemen waar het in optreedt?

1 Like

@rogar bedankt dat je de tijd neemt het op you oortjes te testen.

ben even gaan zoeken naar wat nummer waar duidelijk hoorbaar is en het stotteren altijd optreedt. begin van de nummers.

voor mij is het erg goed hoorbaar bij skinny love van birdy komt door dat het nummer met alleen een piano begint. de oortjes gaan na elke aanslg op de piano uit dus de nagalm van de snaar is niet hoorbaar net als het omgevingsgeluid op de opname. ook start het oortje iets te laat bij de volgende aanslag wadoor er een heel korte stukjes van begin van de aanslag onbreekt. bij strange bird ook van haar precies het zelfde. dit nummer is met beter paratuur opgenomen dus heeft niet de ruis die wel bij Skinny love in het nummer zelf zit en dus niet van het oortje komt.

bij: Got so high van the pretty reckless. aan begin van nummer telt de zanger na haar kil te srapen heel zacht tot 4. dat tellen is niet hoorbaar en ook zelfs de eerste aanslag van de gitaar mist op de usb-C oortjes duidelijk hoorbaar omdat geluid dus abrupt terugkomt ook in wat hoger volume. op de telefoon speaker wel alles hoorbaar en met de 3.5mm jack oortjes in andere apparaten ook gewoon goed hoorbaar.

kan hem nu niet terugvinden maar kan me ook een mettal nummer herinneren waar door de artiesten bedoeld in het nummer een korte totale stilte vald. maar missen meerdere aanslagen voor het oortje weer wakker wordt en geluid gaat geven na dat dit stilte moment in het nummer. oortjes gaan dus uit in die tijd. mogelijk software om ruis weg te nemen of omdat er voldoende vormogen beschikbaar is in de DAP om te werken.

Ik heb ze geprobeerd (met Spotify) maar ik hoor weinig bijzonders. De piano klink gewoon door bij die eerste nummers. Het enige dat ik kan bevestigen is dat ik het tellen tot 4 niet hoor op volumeniveau 1 en 2, maar dat kan ook aan mijn oren en de omgeving liggen, want het is hier niet helemaal stil.

Edit: kan het misschien aan een instelling liggen? Iets als Crossfade of Volume Level?

1 Like

Voor mij helemaal hetzelfde. Ik heb het ook met Spotify en met heel lage volume geprobeerd en alles wat ik niet kon horen had volgens mij met mijn oren (en het achtergrondgeluid om me heen) te maken op dit volumeniveau. Ik gebruik een adapter met de opschrift “soomfon” en de oude Fairphone kabel-oortjes. Technisch moet dat hetzelfde zijn als oortjes, die direct aan de USB-C port hangen.
Is er een verschil tussen apps? Hoe is het als je naar hetzelfde nummer op YouTube of als mp3 luistert? Hoe is het als je de oortjes aan een computer met USB-C port gebruikt en daar muziek afspeelt?

1 Like

hoi.

ider erg bedankt voort uitproberen en delen van je ervaringen.

helaas ben ik er nog niet uit, dit komt waarschijnlijk vooral dat mijn gehoor grenzen veel lager liggen als bij de meeste.
lastig is is wel ook de pijngrens.

voor ider die ooit in een vliegtuig heeft gevlogen met van die schermpjes in elke stoel dat je films kan kijken.

het volume sprint automatisch omhoog als de pilot wat te vertellen heeft, alsof me trommelvlies er uit worden geblazen, enige manier om dat te stoppen is heel snel de stekker uit het display te trekken of de koptelefoon af te gooien.

vermoedelijk ben ik ook een van de wijnen met dat probleem.

dat gezegd hebbende.

enige probleem dat ik heb gehad met telefoons zo ver is dat standje 1 van het geluid nog te hard was.
maar daar hebben blijkbaar meer mensen over geklaagd bij fabrikanten wand dat is alleen bij echt aude toestellen. iets moderner kunnen alle zacht genoeg.

geen probleem met geluidskwaliteit wat allerlei rare dingen ging doen op die laagste setting.

een ding hebben all deze aparte geneen. zit een 3.5mm Audio jack aansluiting op.

ik begin nu redelijk me twijfels te krijgen bij het USB-C als audio port ide.

nu ook de orginele Fairphone adapter aam de collectie toegevoegd. deze werkt beste van alles op de lange volume instelling maar is ook niet stoter vrij. wel is het zo onopvallend dat ik het niet meer bezwaarlijk vind.

maar die ruis is weer heel hevig op dit adapter kabeltje.
plug de oortjes over naar een telefoon met 3.5mm jack en geluid is weer zuiver.

eerst was ik best wel positief over het ide om die vertrouwde ronde pen te veranderen in dat usb stekkertje. zag er geen rede voor dat dat een probleem kon zijn voor de audio kwaliteit.

of miss ik nogsteeds iets.

ik heb ook de USB-C naar 3.5mm adapter van Fairphone, en heb hetzelfde probleem: microfoon erg stil bij telefoongesprekken. helaas (nog) geen oplossing… (thread for this topic (in English) here) / Dave

1 Like

Ik heb het opgegeven en een Sennheiser BT headphone gekocht. Gebruik mijn telefoon met Spotify ook als AUX input door mijn basversterker en daarvoor leen ik mijn oude iPhone bij mijn zoon want die converter weigert in die combinatie dienst😏

1 Like

Ik heb toch nog een paar pogingen gewaagt.

Nu nog een nieuwe set Samsung AGK USB-C oortjes gekocht.

Ik heb ze nog maar net dus ik durf het nog niet met 100% zekerheid te zeggen maar deze doen het wel.

blijkbaar heb ik zoveel pech dat ik 3x op rij een set had met een kapotte DAC nieuw uit de doos.

Ze gaven allemaal problemen direct uit de verpakking dus deze is met zekerheid beter dan die andere, hopelijk blijft deze goed en geeft niet dan weer de geest na paar dagen.

Dus voor andere met dit probleem blijf ze terugsturen enige manier om de makers te laten weten dat ze hun spullen beter moeten maken.

En probleem is dus niet bij fairphone 5.
Andere apparaten met USB-C gaven geen verschil.
De Fairphone adapter is dan wel weer niet in orde, dus ik ga die ook terugsturen.

Wat ik ook ontdekte dat een heel goedkoop oortje van de action ook geen geluidsproblemen gaf behalve dat er iets in het oortje duidelijk resoneert en de geluidskwaliteit is erg slecht. er geen geen digitale ruis of gestotter. Ik vermoed dat deze oortjes geen DAC hebben.

Kan imand bevestigen dat de fairphone 5 idd ook een ingebouwde DAC heeft voor audio apparaten die geen DAC hebben?.
Heb er zelf nog niks over kunnen vinden.
Dat zou dit namelijk bevestigen.

Wel is er een storing te horen als je een ander electies apparaat tegen de kabel houd.
Maar dat vind ik niet vreemd. Zeker niet voor een oortje van minder dan 1 euro.

Dit is natuurlijk puur mijn ervaring en mijn redenatie op de informatie die ik op internet heb gevonden kan er dus zo naast zitten.

Is wel erg beschamend dat dit zoveel onnodig aval veroorzaakt…