🇳🇱 Screenshot functie is verdwenen bij Android 12

Ik weet er is al een Engelse topic over dit onderwerp, maar ik kom er niet uit. Ik heb inmiddels al begrepen dat als je de volumeknop tegelijk met de aan/uit knop indrukt je een screenshot kan maken. Maar dat is super onhandig. In de FP3 zat die optie in het aan/uit menu. In android 11 kon je een screenshot maken door op het blokje rechtsonder in het scherm te klikken. Waarom zijn deze simpele opties verdwenen en is het nu complicated? Ik maak super vaak screenshots en dat is nu onwerkbaar geworden. Kan iemand dat in het Nederlands uitleggen en hoe wel wel op een simpele manier kan (zonder extra apps te installeren)?

Raak de vierkante knop Switch Apps (recente apps) aan. Boven elk app-scherm ziet u het pictogram van de app. Raak dit pictogram aan en selecteer vervolgens “Screenshot”.

Translation: DeepL

Helaas is die optie niet aanwezig .Zie screenshot

1 Like

Je kunt een screenshot maken door kort tegelijk op de volume omlaag en aan-uit knop klikken.

Dat weet ik, maar dat is een onhandige handeling die ook niet altijd in 1x lukt.

In Android 11 maakte je een screenshot door op het blokje rechtsonder in het scherm te klikken en dan op screenshot. Dat was veel simpeler. En op de FP3 door op de aan-uitknop te drukken waar de optie screenshot in het verschenen menu zat.

Zover ik weet is dat de enige manier op dit moment zonder een app te installeren.

Heb wel gelezen dat sommige mensen wel een optie hebben door op het vierkantje te klikken en vervolgens op het logo bovenin het scherm. Bij mij werkt dit niet.

Het hangt er kennelijk vanaf welke launcher je gebruikt, de default launcher van FP (Quickstep) heeft dit bijvoorbeeld wel, maar de Microsoft launcher niet.

Inderdaad net even getest, dan werkt het wel. Helaas bij de Novalauncher ook niet.

Geen idee waar je het over hebt. Ik gebruik de telefoon gewoon zoals ieder ander zou doen

De launcher is een app die o.a. je startscherm toont. En blijkbaar heeft die ook invloed op de mogelijkheden om screenshots te maken.

Zoek in de instellingen naar standaard startscherm-app om te zien wat dat bij jou is.

Ah, dat is bij mij Quickstep

Zelfde zoektocht hier! Gelijktijdig indrukken van aan/uitknop met volume knop is niet te doen. Weet iemand hoe de launcher dan te gebruiken om de vierkante knop rechtsonder terug te krijgen voor screenshots?

1 Like

Eureka.
Een alternatief is blijkbaar het bedieningselement. Zoek in de instellingen op “bediening”. Klik op “Bedieningselementen voor timing”. Daar zijn twee instellingen voor, gebruik de bovenste, waar “Toegankelijkheid” bij staat. Scroll naar beneden. Klik op “Toegankelijkheidsmenu”. Schakel de snelkoppeling naar rechts. Sta de volledige controle toe (klinkt vertrouwenwekkend…) en klik op ok.
Nu verschijnt een groene button met drie punten. Daarmee is een screenshot te maken.
Een omweg vergeleken met de oude methode van omhoog vegen en de vierkante button gebruiken . Maar je hoeft je vingers niet meer te breken.

1 Like

Vandaag de laatste update geïnstalleerd en daarmee is de screenshot knop weer terug.

Ik heb die update pas vandaag gekregen en inderdaad de screenshot knop is weer terug.

1 Like

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.