🇳🇱 Opstarten na waterschade

Mijn FP3 heeft enkele seconden in het water gelegen en werkte niet meer. Ik heb hem gedemonteerd tot en met het scherm en 24 uur te drogen gelegd.
Na montage krijg ik een scherm met keuzemogelijkheden die echter geen van allen reageren.
Keuzes: “Start”, “Power off”, “Recovery Mode”, “Restart Bootloader”.
Verder staan in het scherm o.a. productnaam en serienummer, en in het rood; “Fastboot mode” en “Device State - Locked”
Als ik de lader dan verbind, wordt het scherm zwart.
Geen idee hoe ik het apparaat nu gestart krijg…

Kijk eens op de waterwiki.
Ik denk namelijk dat je de telefoon nog langer moet laten drogen.
En wie weet heb je dan een kickstart nodig om de software je batterij te resetten.

Helaas, Lidwien, ik had de phone al aan de lader gehangen. Iets wat in de Waterwiki ten stelligste wordt afgeraden.
Inmiddels heb ik de Fairphone verder gedemonteerd, tot op het moederbord. Ik verwacht dat zo alles goed kan drogen.
Mijn vraag is wel: is er door het vroegtijdig laden en opstarten iets beschadigd, en zo ja, in welke module zou dit dan kunnen zitten?

Dat is niet te zeggen. Laat eerst je telefoon een paar dagen drogen. Kijk dan of je ergens aanslag ziet.
Wellicht contacten schoonmaken het zo sterk mogelijke alcohol bijv. ketonatus 96% alcohol. Heel voorzichtig de contacten poetsen met een klein messing staalborsteltje.
Zie je ergens een rood vlak, wat aangeeft dat je telefoon waterschade heeft?
En dan hopen dat het geluk met je is.

1 Like

Dankjewel, Ik las in een reaktie dat het display het waarschijnlijkste is als onderdeel dat het kan begeven. Ik wacht het een paar dagen af en ga het apparaat weer monteren en uitproberen. Als het scherm zwart blijft, zal ik een nieuwe moeten aanschaffen, vrees ik.

Het apparaat heeft nu twee dagen gedemonteerd gelegen. Ik heb het vandaag in elkaar gezet. Met een kickstart heb ik geprobeerd de accu te laden. Na twee zulke pogingen bleef het scherm nog steeds zwart. Ik weet nu niet welke module stuk is, dus ik zal het maar laten onderzoeken en repareren.

Mag ik vragen of je in de buurt van Amsterdam, Leiden of Tilburg woont?
Daar is een Fairphone Angel en dan zou er geprobeerd kunnen worden met een ander scherm om te kijken of het aan het scherm ligt.

Ik woon in Nijmegen. Ik zou de trein kunnen nemen naar Tilburg. Is op die manier een snellere analyse te maken, denk je?

Dan zou je bij mij kunnen komen. Ik ben namelijk de Fairphone Angel in Tilburg.
Ik zou dan van mijn FP3 het scherm kunnen demonteren en bij jou erop monteren om zo te zien of het aan het scherm ligt. En eventueel ook andere modules nakijken.

Wat heet toeval? Vanmiddag iemand ontmoet met een Fairphone! De batterij van hem geprobeerd en hij start op! Het scherm doet het dus. Nu verder testen op de andere modules - en een nieuwe batterij aanschaffen? - lijkt mij zeer zinvol. Graag wil ik met jou afspreken wanneer dat in Tilburg kan.
Ik noem enkele mogelijkheden: a.s. zaterdag vanaf 15,30u (station Tilburg); volgende week: elke dag, vanaf 10.30u (station)

Je zou het bestellen van een nieuwe batterij kunnen uitstellen totdat je bij mij geweest bent. Mocht er nog een andere module nodig zijn, hoef je maar Ă©Ă©n bestelling te doen. Ik hoop zo dat je core-module het wel doet, want dat is het duurste onderdeel van je telefoon.
Verder spreek ik met je af in een pm, dan hoef ik hier geen persoonlijke informatie neer te zetten.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.