melding: er is geen interne opslag beschikbaar maar dit klopt niet. Wat moet ik doen want ik kan geen dingen meer downloaden.
Wat wordt er aangegeven bij Opslag? Hoe vol zit die?
Er is geen plaats meer om iets op te slaan maar er is maar 42 van de 128 GB gebruikt van de interne opslag .
Mogelijk zijn er veel cachebestanden opgeslagen. Die cachebestanden zie in Android je niet (altijd) als opgeslagen data maar moeten wel af en toe worden opgeschoond. In Instellingen onder Apps kun je per geinstalleerde app (bij Opslag en Cache) de opslag en cache wissen.
Het klopt dat de cache vol zit maar de caches wissen lukt niet .
Daar zit volgens mij het probleem.
Is er een oplossing voor?
Ik hoor het graag
Bernadet
Kun je de cache van de meest gebruikte apps legen bij de apps afzonderlijk.?
Dat is meer werk. Echter als je de cache van een paar apps gewist hebt, kun je weer proberen bij opslag de cache te wissen.
Ik heb van de meeste apps geprobeerd de cache te verwijderen. (bij de faiphone kan dat niet in een keer maar moet dat sowieso bij de afzonderlijke appes).
Maar dat lukt niet echt want meteen daarna staat alles er weer op.
Heb je al geprobeerd om in veilige modus de cache per app op te schonen? Hoe het toestel in veilige modus opgestart kan worden is hier te vinden.
Allemaal gedaan en daarna weer opgestart in de gewone modus. Zelfde verhaal.
Hieronder laat ik zien welke melding ik krijg als ik een fot op whatsapp probeer te downloaden.
Downloaden mislukt omdat er geen interne opslag beschikbaar is. Koppel deze af als schijfstation en probeer het opnieuw.
(geen idee hoe ik dat moet doen en het blijft gek omdat ik voldoende opslagruikte heb. (17% van totaal is gebruikt)
Als het probleem zich alleen voordoet in een bepaalde app (zoals Whatsapp of Signal) en het gaat om het downloaden van bepaalde soorten bestanden dan kan er nog worden gekeken naar de instellingen van rechten die aan de betreffende app zijn gegeven. Dit kun je doen door in Instellingen te gaan naar Apps en daarna (in dit geval) naar Whatsapp. Onder de instellingen voor Whatsapp is de optie ‘Rechten’ te vinden. De instelling onder 'Foto’s en video’s ’ moet staan op ‘toestaan’. Dit om te voorkomen dat dergelijke bestanden door de app zelf worden geweigerd. Onder het hoofmenu van de ‘App-rechten’ staat rechtsbovenin het scherm drie punten. Mogelijk moeten daar de instellingen worden aangepast naar ‘Alle rechten’.
Was het maar zo dat het alleen voor bepaalde bestanden zou gelden.
Ik kan ook geen enkel app meer downloaden of updaten.
Hier is volgens mij echt iets mis. Ik kan ook niet een harde reset doen omdat ik mijn gegevens niet kan backuppen. (het geheugen wordt niet gezien. Het lukt ook net meer om mijn telefoon aan de computer te koppelen.
Daarbij ziet hij ook mijn SD kaart niet meer.
ik ben echt naarstig op zoek naar een oplossing en heb op het forum gezien dat er meer mensen dit probleem hebben. graag hoor ik een oplossing want ik heb deze telefoon pas twee jaar.
Met groeten,
Bernadet
Wellicht is er iets mis met de hardware. Is het nog wel mogelijk om het toestel op te laden via usb? Reageert het toestel anders wanneer de accu eruit wordt genomen en na korte tijd weer wordt teruggeplaatst? In ieder geval kan eerst nog worden geprobeerd om via een soft reset controle terug te krijgen over de telefoon voordat er eventueel een harde reset/factory reset wordt uitgevoerd. Dit ook om onnodig dataverlies te voorkomen. Een soft reset kan bij een Fairphone 4 worden uitgevoerd door de power button net zo lang ingedrukt te houden totdat het scherm op zwart gaat en het Fairphone logo weer in het scherm is te zien. Laat daarna de power button los en laat het toestel daarna verder gaan met het opstartproces. Het opstarten kan iets langer duren dan wanneer het toestel op een normale manier wordt opgestart. Soms lost een soft reset al veel problemen op.
Het is zeker nog wel mogelijk om hem op te laden. Ik heb nu een soft reset gedaan. Zelfs daarna weer opnieuw opgestart, maar het probleem blijft.
Bij alle extra dingen die ik wil doen: een foto downloaden uit whatsapp, een app downloaden via de playstore, iets delen etc, geeft de telefoon aan te weinig opslagruimte .
Nadat ik de soft reset gedaan had, kon ik mn telefoon wel weer koppelen aan de computer. Het enige wat ik te zien kreeg was: gedeelde interne opslag met een enorme inhoud.
Daar zaten drie mappen in : movies, pictures, downloads: allemaal leeg. en ook een map: Android… Die laatste bevatte voor mij onbegrijpelijke dingen maar dat zal misschien de boosdoener zijn?
Het lukte in ieder geval om die hele interne gedeelde opslag te kopieren op mijn computer.
(sorry dat ik geen screenshots kan laten zien, want dat doet ie ook niet.)
Maar wat nu? Het probleem is nog niet opgelost en ik ben nu al best veel data kwijt, denk ik.
Hopelijk kunt u helpen.
Bernadet
Dat kan heel goed en vaak valt er niet heel veel te zien in deze map. In ieder goed dat er via de computer weer toegang is tot de opslag van het toestel. Het maakt het in ieder geval een stuk waarschijnlijker dat er teveel bestanden zijn opgeslagen in de interne gedeelde opslag van de Fairphone. In deze map worden onder meer bestanden opgeslagen van de apps die op het toestel zijn geinstalleerd of dat zijn geweest. Het gaat daarbij onder meer om cachebestanden of andere tijdelijke bestanden die nodig zijn om de app goed te laten werken. Het eerste wat er dan gedaan kan worden is om te kijken naar alle geinstalleerde apps op het toestel. Alle apps die niet of nauwelijks worden gebruikt worden kunnen het best worden verwijderd. Ook eventuele downloads die nog op het toestel zijn opgeslagen en die niet worden gebruikt kunnen worden verwijderd. Een snelle manier om dit te doen is om in instellingen via ‘Apps’ te kijken bij ‘Niet-gebruikte apps’. Via deze optie kunnen niet gebruikte apps en downloads snel worden verwijderd (rechtsonder in het scherm). Vervolgens kun je onder Instellingen en ‘Apps’ per app de opgeslagen cache verwijderen voor alle nog opgeslagen apps. Als het goed is zou er weer ruimte vrij moeten komen op de interne opslag. Als dit gedaan is, kan het toestel het best worden gekoppeld aan een computer. Dit om, voor zover er nog geen backup is gemaakt van alle bestanden op de intern gedeelde opslag en de bestanden op een eventueel geplaatste sd-kaart belangrijke bestanden op de computer veilige te stellen. Vergeet daarbij niet ook de inhoud van de DCIM mappen (foto’s van de interne camera) en de mappen waarin zelfgemaakte filmpjes e.d. veilig te stellen. Maak daarna ook voor de zekerheid een backup van de Whatsapp chats. Hoe dat moet is hier te vinden. Hierna zou het weer mogelijk moeten zijn om bestanden te downloaden en dat zou betekenen dat het probleem zou zijn opgelost. Als dat niet het geval is, dan is er in het uiterste geval nog de mogelijkheid om een volledige factory reset uit te voeren. Het is alleen wel zo dat een volledige factory reset een tekort aan opslagcapaciteit niet oplost. Wellicht is het ook een idee om dan nog te kijken naar de opslagcapaciteit van de gemonteerde sd-kaart, het eventueel opnieuw formatteren ervan en de instellingen zo aan te passen dat (meer) gebruikersbestanden op deze kaart worden opgeslagen.