Hi everyone,
sorry if this question has already been asked and answered.
I participated in the crowdfunding campaign and had my “investment” converted into shares.
I’ve since forgotten about it, and I logged into Invesdor (formerly OneplanetCrowd) today. However, I can’t really see what’s happening with the shares there, except for the status “Converted” as of January 1, 2019. Can someone please enlighten me?
Thank you and have a nice Sunday,
Milo
I think there is not much information here in this forum that goes beyond the official communication.
Last time it got some attention was when Fairphone offered to partly buy back shares because a large investor sold theirs
A recent question (in German) about opinions on selling shares (next year is 8 years after the funding, i.e. Fairphone might offer to buy back shares) basically went without feedback
Do you have any specific questions?
Edit…
Basically nothing is expected to happen with the shares. Unless Fairphone gets bought as a whole. Which is when you’d have to sell, too, if I understand things correctly.
I mean, in principle it’s all in the documents that came along with the investment.
Hallo Ingo,
danke fĂĽr deine schnelle RĂĽckmeldung !
Gab es damals zur “Konvertierung” auch ein Zertifikat o.ä. ?
Ist Invesdor die einzige Ăśbersicht fĂĽr die Anteile ?
Gibt es Dividenden o.ä. ?
Im Prinzip mĂĽsstest Du einige E-Mails bekommen haben, z.B.
- Fairphone Deed of Depositary Receipts von März 2019
- Additional information regarding Fairphone Deed of Depositary Receipts (März 2019)
Ich hab bei meinen Dokumenten auch eine “Übertragungsurkunde.pdf” von September 2023, dass die Anteile von Captin verwahrt werden, die dann in Invesdor aufgegangen sind. Da drin steht auch die Anzahl der Anteile, die ich halte. Auf der Invesdor-Seite finde ich die auf die Schnelle tatsächlich nicht. Letztendlich ist nach meinem Verständnis aber Invesdor “die Wahrheit”, ich wüsste nicht, wo sonst noch was “stecken” könnte.
Dividenden gibt es nicht. Ich glaube das war auch schon in den ursprünglichen Projektdokumenten so explizit drin, dass das einzige, was man jemals von den Anteilen haben wird, ein möglicher Veräußerungsgewinn ist. Der aber auch nur unter gewissen Umständen überhaupt möglich ist.
Das war 2023 über die “tag along” Regelung möglich, als ein Großinvestor einen gewissen Prozentsatz seiner Anteile verkauft hat. Da durfte man als Kleinanleger denselben Prozentsatz verkaufen.
Ansonsten denke ich, dass meine Zusammenfassung von damals immer noch gilt, falls man komplett aussteigen möchte:
Edit: nach meinem Verständnis kann man schlecht bis gar nicht selbst aktiv werden, man ist immer auf “Trigger von außen” angewiesen. In den Fällen wird man aber auch kontaktiert, so wie damals 2022/23.
Edit 2: hätte ich die Anteile zwischendurch direkt an andere Shareholder verkaufen wollen, hätte ich mich wahrscheinlich an Captin oder jetzt Invesdor gewandt. Idealerweise schon mit einem konkreten Abnehmer, den man vielleicht hier über das Forum ausfindig gemacht hat. Aber noch hab ich nicht mitbekommen, ob und wie jemand diesen Weg beschritten hat.
Hallo Ingo, ich hatte zwar auch meine E-Mails durchsucht, aber mir haben tatsächlich diese Stichworte gefehlt. Vielen Dank für deine Zeit und einen schönen Sonntag noch
Hello
I invested €1000 when Fairphone started the crowdfunding. This was meant to have been converted into shares that I could sell. I have been unable to sell these and Fairphone do not reply to my questions about how I can get my original money back. Does anybody have any advice on how I cana get this money back? Thanks.
Although the above drifted from EN to DE I think it contains the Info of what the forum knows.