🇳🇱 Google Play Store geeft Serverfout

Ik ben de tevreden bezitter van een tweede batch FairPhone. Sinds de upgrade van FP OS kreeg ik steeds de melding van Google Play Store dat er geen verbinding met de server kon worden gemaakt. Als remedie heb ik toen FPOS opnieuw geïnstalleerd (image op SD-card gezet en recovery mode etc.). Daarna heb ik Google Play Store opnieuw geïnstalleerd en het account opnieuw toegevoegd. Sindsdien krijg ik alleen de melding ‘Serverfout’ als ik de Play Store open. Dit gebeurt zowel via WiFi als via sim.
vrijwel alle apps die ik via Google PS heb gedownload werken niet meer. Ik krijg steeds de melding 'Google Play services moet w…(verder niet weergegeven) en als ik op zo’n melding klik, krijg ik Google Play Store met voornoemde serverfout.
Daar word ik niet blij van… Ik heb al geprobeert om in Applicatiebeheer Data en Cache van de diverse Google onderdelen te wissen, zonder resultaat. Google account wissen en opnieuw toevoegen: idem.

Ik weet het even niet meer, iemand hier wel?

Heb je de Google Apps opnieuw geinstalleerd met de Google Apps installer widget?

Hoi Jerry.

Inderdaad heb ik de widget gebruikt om de Google Apps opnieuw te installeren. Daarna de installer
verwijderd. In eerste instantie kreeg ik ook direct na de installatie een of andere melding dat er
geen contact met de server gemaakt kon worden, ondanks dat internet etc. gewoon werkten.
Via een ander WiFi-netwerk kreeg ik de installatie wel voor elkaar, maar had ik de gegevens van mijn
Google account niet bij de hand. Toen ik dat thuis weer toe wilde voegen, kreeg ik ook steeds weer
zo’n foutmelding dat er geen contact met de server gemaakt kon worden (zowel via SIM als via WiFi).
En nu zit ik dus met deze foutmelding.

Het verhaal is intussen nog gekker. Als ik Google Maps probeer, krijg ik de melding dat geen contact
met het netwerk gemaakt kan worden (controleer uw internetverbinding bla bla…) terwijl Buienradar,
dat voorheen ook niet werkte, het nu wel weer doet. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen…

Met vriendelijke groet,

Arno van Lieshout (nick: Fairy).

Hoi Jerry,

Ik heb nogmaals het OS opnieuw vanaf SD-card geïnstalleerd
(FP1_Fairphone_OS_v_1_6_OTA_2014-07-31.zip). Gapps installer widget naar homescreen gezet en gestart
na gecontroleerd te hebben of de WiFi-verbinding er is (ja) en of de browser werkt (ja).
Het downloadvenstertje verschijnt…en verdwijnt met een kort opflitsende boodschap: Failed!
Reason of 1004.

Dit kreeg ik vorige keer ook. Het installeren van de Gapps lukte toen wel via een ander netwerk,
maar daar heb ik niets aan. Wat kan er fout zitten in mijn WiFi netwerk? Alle Internetfuncties
werken gewoon, dus met de verbinding is niets mis.

Ik word hier niet blij van…

Weer een nieuwe ontwikkeling: De Play Store werkt, maar alleen via 3G. Zodra WiFi wordt
ingeschakeld, is het ‘Serverfout’ en, bij apps, ´Geen netwerk beschikbaar’. Internet en bijvoorbeeld
Wordfeud werken gewoon, zowel op WiFi als 3G.
Ik kan me niet veroorloven om alles via 3G te doen (beperkt data-pakket). Ik gebruik voor 3G een
aparte sim van XS4All, telefonie gaat via een andere (pre-paid zonde data) sim.
Ik heb niets veranderd sinds de herinstallatie van FPOS 1.6.
Hoe krijg ik GPS zo gek om (ook) WiFi te gebruiken???

Herinstallatie helpt ook niet… Google play store blijft onuitvoerbaar :frowning: doe iets Fairphone!

Ook na de upgrade naar 1.8 krijg ik hetzelfde verschijnsel. Playstore werkt alleen als WiFi is
uitgeschakeld, dus via 3G. Heeft me dus al bijna mijn hele datapakket van 250MB gekost in één dag.
Op een ander WiFi-netwerk werkt het wel, dat is het rare. Ik heb nog niets kunnen ontdekken waarin
mijn netwerk verschilt van dat andere. Help!

Update: De situatie is nog steeds niet verbeterd, ik word hier niet blij van! Heeft niemand enig idee waar ik het moet zoeken? Alles werkt met WiFi…behalve Google Play Store!