🇾đŸ‡Ș FĂ„ mobilen att hitta sd-kort

Jag har köpt ett sd-kort och satt in det i mobilen för att kunna importera kontakter, men mobilen sÀger att det inte finns nÄt sd-kort.

Har ni försökt att ta ut kortet och sÀtta i det igen?

LÀs hur man gör pÄ sidan 5 i instruktionsboken: https://fairphone.zendesk.com/hc/en-us/articles/207443073-User-Guide

Lycka till!

Hej, ja, jag har tagit ut och satt in det flera gÄnger utan att telefonen hittar det.

Nu hittade den det (om man kollar under instÀllningar-lagring), men nÀr jag kopplar den till datorn försvinner det.

Å, det hittade jag nĂ„gonstans i en annan trĂ„d – det var vĂ€ldigt frustrerande till att börja med. NĂ€r telefonen Ă€r kopplad till datorn mĂ„ste man se till att den Ă€r instĂ€lld som en Media Device. StĂ„r det Mount SD card i telefonen nĂ€r man har den inkopplad i datorn kan man dels inte lĂ€ngre se SD-kortet i telefonen tills man kopplar ur, och dels sĂ„ ser man bara SD-kortet och inte telefonens interna hĂ„rddisk i datorn.

För att Àndra USB-instÀllningar drar man ner frÄn översta kanten pÄ skÀrmen medan telefonen Àr inkopplad i datorn. DÀr fÄr du alternativen Nedia device, Camera, Charging och Mount SD card. StÀll pÄ Media device för att kopiera filer till och frÄn datorn/telefonen.

Stort tack, ska försöka och hoppas jag fattar!
FĂ„r sĂ€ga att det inte Ă€r vĂ€rldens enklaste att förstĂ„ sig pĂ„ Fairphone, utan mycket krĂ„ngligare Ă€n andra mobiler (som dessutom brukar ha mycket bĂ€ttre och utförligare instruktioner) 


SÀg till om du inte hittar, sÄ försöker jag ta bilder!

Hej igen!
Jag har inte hunnit ta itu med detta förrÀn nu, men jag fattar tyvÀrr inte.
NÀr jag drar ner finns det inte de alternativ du listar nÀr jag drar ner
frÄn överst pÄ skÀrmen, utan bara de vanliga alternativen (wifi,
flygplanslÀge osv).
NÀr jag frÄgade Fiarphoen sjÀlva om detta fick jag ett annat svar (se
nedan), men det hjÀlper mig inte heller, för nÀr jag klickat i det dÀr MTP
syns inte mobilen pÄ datorn lÀngre. F ö kom valen MTP m fl upp direkt nÀr
jag kopplade ihop mobilen med datorn.
Är du jĂ€ttegullig och hjĂ€lper mig?

  • If you want to access your sd-card from your PC you need to have the
    right settings: Plug you Fairphone 2 to a computer, go to
    Settings>>Storage>>three points on the right top>>choose MTP Mode

​HĂ€lsningar
Ingela​

Hej! UrsÀkta dröjsmÄlet. Jag kom fram till att en video kanske Àr tydligare Àn bilder, sÄ jag gjorde en liten video pÄ hur det ser ut pÄ min. Jag kom bara Ät SD-kortet i telefonen efter att ha stÀllt den som Media Device (eller MTP) pÄ det hÀr sÀttet.Hoppas det funkar för dig med! Jag testade bÄde sÀttet som jag hade gjort förut och de instruktioner du fick frÄn FairPhone och bÄda kom fram till samma meny.

Fairphone settings

|
|
|
| | |

|

|
|
| |
Fairphone settings
Hoppas det hÀr kan hjÀlpa! SÄ hÀr ser det i alla fall ut pÄ min telefon. | |

|

|

Intressant, den tog bort lÀnken. Testar igen.

Tack SNÄLLA! Dig skulle jag vilja ha som personlig FP-expert :slight_smile:
Det visade sig att det krÄnglade till det hela att jag nyligen övergÄtt
till macdator och inte Àr sÄ haj pÄ den. NÀr jag nu lÀste under MTP stod
det ju att jag mÄste lÀsa pÄ Androids sajt hur man laddar ner en sÀrskild
filöverföringsapp, sĂ„ nu ser jag sd-kortet - men inte mobilen pĂ„ datorn 

Men jag ser att du jobbar med pc, sÄ jag fÄr försöka leta vidare pÄ egen
hand.
Än en gĂ„ng tack!

​HĂ€lsningar
Ingela​

Ingela Hofsten, frilansjournalist och syntolk

070 375 55 70

ingela@ingelahofsten.se


1 Like

Jaha! Irriterande krÄngel. Hoppas det blir bra!

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.