🇳🇱 Alert niet ontvangen?

Zojuist, 12u, eerste maandag van de maand, werden de luchtalarmen weer getest. Ik zat in een meeting en bij een paar mensen ging het NL-alert op hun telefoon af. Niet op mijn FP2, terwijl ik wel de instellingen voor noodwaarschuwingen allemaal heb aangevinkt (hoop dat upload van screenshot werkt…)

Enig idee wat ik kan doen om de alerts wel te ontvangen?

Heel gek, ziehier mijn (Engelse) instellingenscherm waarin een extra optie staat: turn on notifications, maar die is in het bovenstaande screenshot niet beschikbaar. Zou het iets te maken kunnen hebben met de telefonieprovider?

Mijn scherm op mijn FP2 onder Fairphone Open ziet er uit zoals bij @robbert.f uit, maar dan in het Nederlands.
Ik heb het bericht wel ontvangen.
Mijn provider is Simyo.
Bij wie zit jij?

(Op mijn FP3 met provider Youfone heb ik het alert ook ontvangen.)

1 Like

Interessant. Ik zit ook bij Symio… Die extra optie zag ik in andere threads ook al staan, maar die waren ouder, dus ik dacht dat dit wellicht een nieuwe versie van het OS was. Hmm. Tips en ideeën blijven dus welkom!

1 Like

Op welke Android-versie en welke Kernel-versie zit je (Instellingen, Over de telefoon)?

1 Like

Android 7.1.2
Kernel 3.4.0-perf-g7c668d5

1 Like

Het vervelende is, dat we maar twee keer per jaar de kans krijgen om te testen of het werkt.

Bij mij kwam de test-NL-alert vandaag zoals elk half jaar weer niet binnen.
Mijn instellingenscherm ziet er het zelfde uit als bij Arjen. (Maar met Herinnering en Trillen ook ingeschakeld.)

Ergens op internet (ik weet niet meer waar) heb ik ook een extra optie gezien; iets met “Lokale test” ofzo.

Ik denk dat het toch echt aan de software in de FP ligt.

Ik heb KPN Prepaid op m’n FP2. Mijn simpele Nokia (dumbphone) met een zelfde KPN Prepaid-kaart ontvangt de NL-Alert wèl.
Fairphone OS 19.11.2
Android 7.1.2
Kernel 3.4.0-perf-g7c668d5

Ik heb 'm dit keer wel ontvangen.

Ene SIM van KPN Prepaid (oorspronkelijk Telfort), andere, nog ouder, van AHmobiel.

FP OS 19.11.2
ook zelfde kernel als hierboven

Zijn er fairphone angels met suggesties?

Als je naar de standaard SMS-app gaat en dan

  1. drie-puntjes-menu
  2. Instellingen
  3. Geavanceerd
  4. Wireless alerts (of Nederlands equivalent)

Staat er dan een waarschuwing gearchiveerd? En zo ja, als je die aantikt, verschijnt hij dan zoals hij had moeten verschijnen?

Dit levert niet per sé een oplossing op, maar dan weten we in ieder geval of de telefoon de uitzendingen ontvangt en of hij ze kan tonen.

Interessant: al sinds 2018 geen broadcasts ontvangen (zie screenshot). Als ik er op klik gaan ze wel open.

Ik heb de NL-Alert melding ook niet gehad, en heb jouw bovenstaande stappen gevolgd.
De laatste melding in het archief was controlebericht in 8 juni 2020, en daarvoor 22 maart 1,5 meter afstand.

Ik zit al jaren bij T-Mobile.

Ha @robbert.f Ik deed wat je suggereerde en liet zien wat ik in dat archief vond. Kun jij me daarmee verder helpen?

Ha @Lidwien je vroeg naar mijn android en kernel versies. Die gaf ik. Kun je me daarmee verder helpen?

Als er iets misgaat, is het altijd prettig om de versies te weten.
Helaas, heb ik niet de kennis om het op te lossen. Wie weet iemand ander wel.
Want het is opvallend dat anderen met dezelfde kernel wel het bericht hebben ontvangen.

Jammer maar bedankt - weet ik dat in elk geval voor een volgende keer
Benieuwd of er nog een tip opduikt…

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.