🇳🇱 Telefoon valt uit

Sinds drie maanden heb ik nu FP2. Het toestel valt steeds uit. En start dan uit zichzelf opnieuw op. Dat heb ik al een paar keer gemeld. Ik kreeg als uiteindelijk antwoord dat ik hem maar moest opsturen. Zonder verdere instructies. Want krijg ik tijdelijk een andere telefoon? Ben ik mijn contacten en apps kwijt?
Gisteren viel de telefoon weer uit en zijn de iconen van bijvoorbeeld Instellingen verdwenen. Bij sommige apps kan ik nog komen door via playstore te openen.
De simkaart eruit halen gaat echt heel moeilijk en doe ik dan dus ook niet. Ik heb de batterij wel een aantal keer eruit genomen en weer er ingedaan.
Wat ik ook vervelend ervaar dat alles Engelstalig gaat. Ook weer bij dit forum. Het is nota bene een Nederlands product!
Alle updates zijn gedaan.
Ik ben echt teleurgesteld. Fijn dat deze telefoon milieuvriendelijk is. Nu nog klantvriendelijk.

Waarschijnlijk willen ze bekijken of er een probleem met de hardware van de telefoon is. Vreemd dat ze geen instructies mee hebben gestuurd - normaal krijg je minstens een link naar het systeem waarmee je een retourzending kunt aanvragen. Hopelijk krijg je die snel alsnog als je vraagt hoe dat te doen als reactie op hun bericht (zou sneller moeten gaan dan de eerste reactie).

Aangezien je tegelijkertijd vrij veel vragen over het proces hebt die eigenlijk alleen de klantservice kan beantwoorden (het forum is min of meer door gebruikers, voor gebruikers), is het misschien een beter idee om met ze te bellen (telefoonnummer en openingstijden staan onderaan de support pagina’s, vlak boven de grijze balk), hopelijk kunnen ze zo het een en ander sneller en beter uitleggen. Er zijn Nederlandstalige klantenservicemedewerkers (ook al is de klantenservice webpagina inderdaad verdacht Engels), dus het zou in het Nederlands moeten kunnen.

Wat ik verder zeggen kan (aangezien ik niet voor Fairphone werk is dit ook alleen op basis van wat er verder op het forum voorbijkomt):
Tijdelijk een andere telefoon: vermoedelijk niet, heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt (helaas).
Apps en contacten kwijt: ligt eraan wat ze doen, is lastig te zeggen (zelf als het toestel niet vervangen wordt, kan het zijn dat bekeken wordt of er een software probleem is door de telefoon naar fabrieksinstellingen terug te zetten). Overigens, als je contacten in je telefoon aan je (bijvoorbeeld) Google profiel gekoppeld zijn, dan heb je in dat profiel een kopie. Koppel je dat profiel aan een andere (vervangende) telefoon, dan zullen je contacten op die telefoon gezet worden. Op dezelfde manier onthoudt de play store welke apps geinstalleerd waren en zijn die ook weer terug te zetten via dat profiel. Kwijt is dus niet persé van toepassing, maar hangt van nogal wat factoren af (waaronder je definitie van kwijt).
Bij retourzendingen zou ik normaalgesproken aanraden om de SIM kaart er toch voorzichtig uit te halen. Als de simkaart in een adapter zit (omdat de sim een kleiner formaat heeft), of als er van die breeklijnen in zitten om de simkaart kleiner te maken, is het zaak om extra voorzichtig te zijn zodat de pinnetjes op het moederbord niet afbreken. Bij twijfel zou ik het eerst navragen bij de klantenservice.

Heb je de laatste updates voor Fairphone OS geïnstalleerd? Na de update van augustus had ik ook opeens willekeurige crashes, nu met de update 1.7.0 van september zijn die weer weg.

Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord!
Ik heb de icoontjes weer terug. Door veel te proberen en meedenken van een vriend. Hij valt nu alleen nog maar uit :confounded: en start dan weer op…

Ja, hij is helemaal bij.

Ik heb net een FP2 en is ook al 2x uitgevallen. Eerste keer dacht ik dat het aan de batterij lag, hoewel die nog niet zo lang ervoor opgeladen was, maar na herladen lukte het nog steeds niet de FP weer op te starten. Bleek uiteindelijk dat de batterij losgekomen was… Tweede keer meteen batterij gecheckt, en idd, was weer losgekomen. Misschien zit de batterij bij jou ook niet helemaal goed, waardoor het contact soms even weg valt?
Is maar een gedacht…

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.