🇳🇱 Ruis op de lijn door speling tussen scherm en telefoon

Hallo, sinds een paar weken kan ik niet meer bellen op de normale manier, alleen via de handsfree modus (dan gebruik je idd een andere microfoon).
Er zit iets speling tussen het scherm en de telefoon, aan de onderzijde bij de bottom module. Hierdoor sluiten deze delen niet meer goed op elkaar.
Als ik scherm en telefoon samenknijp doet de primaire microfoon het wel. Ik heb de check up app gebruikt en de primaire microfoon werkt prima als ik het scherm en de telefoon samenknijp. Dus de microfoon of bottom module is niet stuk. Maar…hoe verhelp ik de speling tussen scherm en telefoon? Lijmen kan bijvoorbeeld niet want dan kan ik nooit meer het scherm verwijderen voor eventuele reparaties. Heb ook geen idee hoe dit komt. Iemand bekend met dit probleem of heeft iemand een oplossing? Dank alvast. Gr Patricia Akkermans

Heb je al geprobeerd om het scherm weer los te maken en opnieuw vast te klikken? Soms klikt het een klein beetje scheef, waardoor niet alle connecties even goed werken.

Hoi Johan, dank je, dat heb ik al geprobeerd. Voordat het scherm er af is geweest zat er al speling op. In een GSM reparatiewinkel hebben ze het scherm eraf gehaald (ik kreeg het niet voor elkaar) en er weer opgezet, maar de speling blijft. gr Patricia

Zou je foto’s hiervan kunnen maken zodat wij kunnen zien of er toevallig een beschadiging is aan een van deze modules?


Is het zo te zien?

Er zit dus een millimeter ruimte tussen het scherm en de onderkant. Door hard te knijpen druk je ze weer tegen elkaar.

Als ik een wasknijper erop zet doet alles het prima, maar ja…Is wel een creatieve oplossing, maar niet erg praktisch onderweg…:joy:

De twee blauwe schuifjes staan open op de foto, helpt het om die dicht (naar de zijkanten) te schuiven?

1 Like

Nee, dat maakt niets uit, helaas.

De bottom module heeft geen elektrische contacten met het scherm maar wel met de core module, dus ik denk dat je de verbinding tussen bottom en core module aandrukt als je ‘op het scherm’ drukt.

Als je het scherm eraf haalt kun je dan zien of de schroeven van de bottom module goed vast zitten? Probeer anders eens de module los te schroeven en de contactpunten van de module schoon te maken.

1 Like

Hallo Albert, de schroeven zaten goed vast toen men in de GSM repairshop de telefoon had geopend. Ik heb de contactpunten niet schoongemaakt maar zal dat eens doen. Heb echter het vermoeden dat dit niet het probleem gaat oplossen. Dan meld ik me weer. Gr Patricia

Als dat het niet is dan is denk ik toch de bottom module kapot. Er is namelijk geen elektrische verbinding tussen het scherm en de bottom module dus in principe niets wat je kunt aandrukken als de schroeven vast zitten.

Dank je wel voor het meedenken, Albert. Ik ga het eens verder onderzoeken op basis van jouw tips. Groet, Patricia

Ruis dankzij kapotte bottom module is een bekend probleem. Heb ik laatst ook moeten vervangen.

Nieuwe bottom module kost 25 EUR. Als je het met warranty doet ben je zo 10 dagen verder tot je een reactie hebt, dus het is misschien een idee om het gewoonweg te kopen. Als het het probleem niet oplost, kun je de module bovendien terugsturen (zie Wet Koop op Afstand). Moet je het wel netjes verpakken (eventueel mag men extra verpakkingskosten in rekening brengen als je de verpakking hebt beschadigd maar de meeste bedrijven doen hier niet moeilijk over). De kosten om het terug te sturen zijn voor jouw rekening, maar de kosten voor het versturen van het product zijn voor rekening van het bedrijf. Je hoort dus het gehele aankoopbedrag (25 EUR + S&H) terug te krijgen. Het komt nog wel 'ns voor dat men een retourlabel geeft (of deze twee omdraait) maar dat is men niet verplicht. Ook krijg je het binnen enkele dagen binnen (de lag bij Fairphone zit puur in hun helpdesk). Kortom, klein risico voor een relatief klein bedrag.

Dank je wel. Ik heb er inderdaad zojuist een besteld. Het schoonmaken van de contactpuntjes loste het euvel niet op. Ik hoop dat het vervangen van de bottom module gaat helpen. Dank je voor de tip voor het terugsturen. Bij jou was na vervanging het probleem verholpen? Groet Patricia

Yep, een nieuwe heeft het bij mij opgelost. Jammergenoeg weet ik niet hoe het is ontstaan, zou goed kunnen dmv val of stoot.

Ja, dat vraag ik me ook af, hoe het ontstaan is. Ik hoop dat het probleem verholpen is met een nieuwe bottom module. Groet, Patricia

Hoera, met een nieuwe bottom module is mijn probleem ‘ruis op de lijn’ verholpen. Fijn! Groet, Patricia

2 Likes

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.