English

🇸🇪 🇬🇧 Lineage OS och Mobilt BankID (in Sweden)?

Tags: #<Tag:0x00007f05e1aad258> #<Tag:0x00007f05e1ab9e68> #<Tag:0x00007f05e1abf0e8>

Hej
Skriver först på svenska då det är där/här som Mobilt BankID används. Jag undrar om det finns svenska användare av LineageOS och om Mobilt BankID funkar med LineageOS?
Funderar att gå över till LOS för att spara på batteriet en del och annat… Men behöver bankid appen. Är det något annat som talar för/emot att gå över till LOS?

Hi
I wonder if there are any that uses LineageOS and the swedish app Mobilt BankID? (If it works at all?) Is there any other advantages or disadvantages of using LOS in Sweden?
Regards
Per

Hej Per,

Visserligen har inte min son en Fairphone utan en Wileyfox som jag installerade Lineage OS på för ett tag sedan. Allting funkar väldigt bra men jag har inte lyckats att få BankID att funka på den ännu; appen kraschar.
Om det gäller Lineage OS överhuvudtaget vet jag inte. Kommer inom kort att ominstallera LOS (eller en variant av det) på hans telefon för att se om det hjälper. Om du provar på ditt håll så hör gärna av dig och berätta hur det gått! LOS är på många sätt ett trevligt ROM men det är irriterande när enkla men nödvändiga appar o dyl inte funkar!

Hej!

Jag har kört Lineage OS sedan 14.1 för Fairphone och BankID har alltid fungerat. Dock kör jag o-rootat och med GApps MicroG, tror Root kan påverka resultatet med bankappar (folk från andra länder tycks ha haft de problemen.).

Dock har jag inte testkört Lineage os 16.0 än, men verkar som om den officiella versionen släpps i veckan så kanske blir snart…

TL;DR (TS;DU - too strange, didnt understand)
Swedish 'Mobilt BankID" works well with unrooted LinageOS 14.1 and 15.1 W/ MicroG.

@mansp and @shugal Thanks for reply (Tackar för svar, vet inte om man skall fortsätta på svenska eller?!) It sound really good, any other problem that you encountered with LOS?
Ok, maybe I just have to dive in, head first! :wink:
@mansp, du får gärna skriva här om du stöter på nåt problem med uppdateringen!
Thanks!

@perolalars, ser ingenting om att vi måste skriva på engelska (en del skriver ju på tyska här) så jag fortsätter att skriva på svenska.
Nä, har inte stött på några större problem med LOS och har precis som @mansp kört o-rootat och med någon mindre variant av GApps. Ibland kan det vara lite instabilt och segt men oftast löses det av en omstart. Det här med att BankID strular är något nytt för mig.
Ska testa att flasha LOS 16.0 på min Fairphone i helgen, ser att det har kommit ut nu.

https://download.lineageos.org/FP2

Tjena, gjort en swish-betalning mha bankID på lineageos 16.0, gick prima.
Allt annat tycks fungera, dock installerade jag igår lunch så har inte testat så mycket än. Övriga problem kanske vi tar i de allmänna trådarna.

@mansp Låter kalas! Dags å testa LOS nu då!! Stort tack!

Godt å observera at “Allt tycks fungera”. Det frister å bytte fra Fairphone OpenOS til LinageOS. Hvilken “kokebok” eller “migration instruction” vill du rekomandera? Hur mycke kan eg reservera meg mot Google - vill gjerne ha alle data, som till eksempel kontakter, kalender lokalt, gjerne med mulighet for lokal synkronisering, for eksempel mot Windows PC-applikasjon over LAN, BlueTooth eller kabel …?

Hej, jag har bara användt mig av de länkar som finns här:LineageOS wiki Fairphone2
Själv kör jag GApps MicroG varianten(finns länkat där ovan) så har inte testat andra versioner av backup än så(bilder synkar jag med Dropbox dock). Men TWRP som används vid installation har inkluderat en metod att göra en backup mot SD-kort eller liknande som du kan kopiera över till dator, finns säkert någon metod att göra det automatiskt också.

I was using LOS (16) with microg with Bank-id without any problem. Last week I had to restore the phone and then I required to create a new bankid. The problem come that bank id app is not reading QR codes at all. is that working for you?