🇳🇱 Google toetsenbord

De spellingscontrole is niet geweldig na 3 maanden gebruik van mijn fairphone2.
Ik heb op dit blog gevonden dat het te maken zal hebben met het feit dat er geen google toetsenbord is aangevinkt. Maar er zit helemaal geen mogelijkheid voor een google toetsenbord op mijn telefoon. wanneer ik mijn toetsenbord wil wijzigen heb ik de keus : Google Spraakgestuurd of Japanese IME. en blijkbaar is mijn huidig toetsenbord: Nederlands - Android-toetsenbord (AOSP).
Ik heb geloof ik ook ergens gelezen dat je een woordenboek kunt vullen. Geen idee hoe dat moet. Ik vind alleen een persoonlijk woordenboek waar ik woorden in kan zetten. Maar het is onbegonnen werk om daar alle mogelijke Nederlandse woorden in te gaan zetten voor een Nederlandse spellingscontrole o mijn telefoon.

Je kunt een andere toetsenbord zoals AnySoftKeyboard via F-Droid of SwiftKeyboard via het Google PlayStore downloaden.

Het google toetsenbord kun je apart installeren als app (hier in de playstore), waarna het beschikbaar wordt in de instellingen. Hier zou een betere woordenlijst aan gekoppeld moeten zijn; zodra je een taal instelt voor het google toesenbord zal de woordenlijst worden geinstalleerd. Als je liever geen gebruik maakt van google diensten zijn er ook alternatieve toetsenborden beschikbaar (zoals hierboven enkele voorbeelden gegeven worden).

1 Like

Het googletoetsenbord werkt qua spellingcontrole vele malen beter dan het AOSP-toetsenbord. Zorg dat je ook in settings, taal en invoer, spellingcontrole de spelling van Google aanvinkt.
In settings, taal en invoer, tap op Google-toetsenbord, en je kunt het toetsenbord instellen zoals je wilt. Swiftkey is met dit toetsenbord ook mogelijk.
Het duurt een paar dagen en dan zie je ineens een enorme verbetering en wil je niet meer terug naar het AOSP-toetsenbord.
AnySoftKeyboard is geen optie, aangezien de Nederlandse taal niet wordt aangeboden.

1 Like

Klopt - ben ik vergeten omdat ik nu Swift gebruik. :confounded:

Maar ik kan SwiftKeyboard iedereen aanraden die gewoon tweetalig of drietalig schrijft. Alleen voor Nederlands is Google maar gewoon goed.

Ik gebruik het Google-toetsenbord in twee talen, drie talen zal ook mogelijk zijn.
Ik kan heel makkelijk van taal wisselen door links van de spatiebalk op een icon te drukken.

Dank voor de uitgebreide uitleg. Vraag me wel af wat de ‘adder onder het gras’ is bij het Google toetsenbord; het AOSP is tenslotte ook door Google gemaakt? Er is vast een reden dat Fairphone niet voor ‘pure Google’ maar voor de AOSP versie gekozen heeft…

bedankt voor jullie bijdragen voor zover.
Ik voel idd meer voor een toetsenbord dat “niet van google” is.

Een vraag die over blijft is: wet iemand hoe of wat van een woordenboek vullen?

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.