🇳🇱 Geen ontvangst Galileo satelieten

Half maart heb ik een Fairphone 3+ aangeschaft. Omdat ik bij het inventariseren van wilde planten een nauwkeurige positie nodig.
Ik wilde perse een telefoon met ontvangst van Galileo. Maar nu blijkt dat mijn toestel geen Galileo ontvangt. Ik test dat met verschillende apps. Bv. GNSS Viewer. Maar ook GPSTest en GPS Test laten geen Galileo en ook geen Beidou satellieten zien.
Wel soms een enkele satelliet als ik deze apps binnen aanzet. Maar als ik buiten test vallen de satelieten van Galileo en Beidou weg.
Bovendien is het signaal dat ik wel heb instabiel.
Mijn zwager heeft een Fairphone 3 en heeft hetzelde probleem hij ontvang geen Galileo.
De technische dienst zou op de hoogte zijn maar daar heb ik al meer dan een maand niets meer van gehoord.
Wim

1 Like

Ik heb hetzelfde probleem. Bij GPS test ziet hij wel Galileo, maar gebruikt ze niet.

Ik ervaar hetzelfde. Ik heb GNSS compare als app gebruikt en in Amsterdam (binnen) vind hij 3 tot 5 GPS satellieten. Nooit een Galileo.

Ik zit op e/os dus ook op een ander besturingssysteem geen Galileo ontvangst.

1 Like

Bij mij hetzelfde. Jammer.

De FP3 zal wel Galileo signalen ontvangen maar daarvoor moeten de Galileo’s volledig in bedrijf zijn en dat zijn ze op dit moment nog niet. Dus het ligt niet aan de FP3 maar wel aan de satellieten.
Als ik het goed begrijp is de huidige status van de Galileo “Initial service” (Galileo (satellite navigation) - Wikipedia) en volgens de “Galileo High Accuracy Service (HAS)” (https://www.gsc-europa.eu/sites/default/files/sites/all/files/Galileo_HAS_Info_Note.pdf) op pagina 10 valt dit nog in phase 1. Op bldz. 11 find je de roadmap en volgens deze roadmap gaat de HAS eerst in 2022 in bedrijf maar ik denk niet voor het publiek. Dat komt denk ik het laatst, dus in 2024 wellicht.
In de Galileo Service Notice #06 (https://www.gsc-europa.eu/sites/default/files/sites/all/files/Galileo-service-notice-06-v1.0.pdf) staat nog het volgende: “This test campaign is an essential step towards the development of the HAS operational service (HAS Initial service declaration is planned for 2022).
Kortom, wat Galileo betreft nog even geduld.

2 Likes

Andere telefoons ontvangen het wel prima en de satellieten zenden gewoon signalen uit. Een paar (18, 22, enz.) zijn momenteel niet in de running volgens de statuspagina en die satellieten zie je dan inderdaad ook niet terug in bijvoorbeeld de status app draaiende op een Mi A2 Lite, terwijl #22 momenteel wel boven de horizon is.

Het is een defect in de Fairphone dat het niet werkt op stock firmware, niet in Galileo.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.