FP5 in Sweden - FM Radio - BankID- Swish

I wonder how the performance of FP5 is in Sweden ?
Can I use BankID, Swish? what about the FM radio funktion? I love to have this possibility, to listen to radio without internet / mobile connection only with head phones as antenna?

Fungerar Swish, BankID?
Hur är det med radio appen? I min gamla smartphone (som är nu sönder och behöver ersättas) hade jag en radiofunktion , dvs lyssna på FM Radio utan internet med hörlurar som antenn. Vem vet?

The FP5 doesn’t have an FM radio receiver built in. That becomes obvious as there’s nothing where you could easily plug in simple headphones.
Apart from that everything should work just as it would work with any other Android phone.

3 Likes

Thank you for this superfast answer! There is no possibility to connect simple headphones?

Det var inte så kul att man inte kan koppla på hörlurar… Men stort tack för ultrasnabbt svar. :slight_smile:

Well… There is:

But there is still no FM receiver in the phone. Search for “headphone jack” in this forum, there has been quite some discussion about the removal of that feature on FP4 already and there is an explanation by Fairphone somewhere why this was done.

2 Likes

There seems to be Fairphone Angel in Stockholm, at Stockholm
@fairphone.community
,
You could send them a message perhaps to enquire about specific networks, or apps. I did that for Poland, just to get the gist.

5 Likes

Hej Eva‐Maria! Jag har inte en Fairphone 5 men båda Swish och BankID fungerar fint med min Fairphone 4, så jag tänker att de borde fungera bra på FP5 också. :slight_smile:

Tjena. Även jag har en FP4 och BankID och Swish och dylika appar fungerar utan problem.

FP5 är även den certifierad av Google så det borde fungera på den. Värsta fall har ju de flesta affärer öppet köp nu kring jul.

Tack Freso, jag missade ditt svar. Jag köpte FP5 och allt fungerar mycket bra. Men nu, redan efter tre månader, har jag ett konstigt problem: batteriet laddar endast upp till 79% . Sedan är det stopp. Jag hade den hela natten på laddning och precis vid 79% slutar det.
Jag har använt olika kablar, olika laddare, olika kontakter. Det laddas inte längre till 100%

Tack för hjälpen. Fungerar bra ! Bara laddningen stannar på max 80%. Problemet startade ca 6 veckor efter köpet. Det är slut vid 80% och laddar aldrig mer till 100%

Det är en funktion för att spara batteriet du har påslaget. Gå in och kolla under batteri så borde du se det.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.