🇳🇱 Consumentenbond over de Fairphone 3

Lees het artikel hier.

Ze hebben wel een punt. Je kan de focus leggen op hardware vervanging, maar als je bij software updates zelfs de hardware vervanging het niet waard maakt… De camera van de FP3 is nog steeds aardig onder niveau. De Pixel 3 scoort nog steeds net zo hoog als de mainstream telefoons van vandaag. Terwijl de Fairphone 3 dezelfde sensor heeft als de Pixel 3a? Mijn Pixel 3 heeft het 3 jaar lang prima uitgehouden en camera en video kwaliteit is verbeterd door de jaren heen, zonder een nieuwe fysieke camera.

Daarentegen moet ik wel stellen, de Pixel 3 is altijd slecht geweest met de batterijduur. Dus een vervangbare batterij was altijd beter geweest dan een powerbank meet te sleuren. Maar daar houd het voordeel ook wel op. Waarom krijgt de FP3 geen maandelijkse updates? De FP3 krijgt stock Android, dus zoveel valt er neem ik aan niet te testen?

En dat terwijl de Pixel 3 een 7,6 scoort en de Fairphone 3+ een 8,4. Sure, het is een hogere score. Maar toch twijfel ik of dit genoeg is om mensen 5 jaar lang tevreden te houden. Hopelijk is de Fairphone 4 een doorbrak :slight_smile:

1 Like

Noot: bijna 2 jaar oud artikel.

Gepubliceerd op: 16 oktober 2019

1 Like

Dat klopt, maar is er veel veranderd in die tussentijd? De telefoon draait toch nog steeds een oude Android versie? Of is de camera in de zin van software verbeterd? Er is wel een nieuwe module uitgekomen voor de camera, maar volgens mij was dat niet eens nodig. Want de camera was het probleem niet, de software was het probleem. Software updates zijn duurzamer dan hardware updates. Tenzij het natuurlijk stuk gaat, dan is een nieuwe module handig.

Een iets oudere Android-versie is geen groot probleem zolang het patch-niveau recent is, en dat staat sinds deze update op 5 augustus 2021; en Fairphone is van plan om te upgraden naar Android 11 zodat de FP3(+) nog zeker een paar jaar veiligheidsupdates kan krijgen.

1 Like

Het klopt dat de major versie niet super belangrijk is in de zin van security. Fairphone krijgt trouwens niet de maandelijkse updates helaas. Wat ik vreemd vind, aangezien ze gewoon stock Android draaien. Google heeft het al getest, dus enige wat nodig is zijn de drivers. Wat met project Treble praktisch te doen is.

Android 11 brengt ook memory compression met zich mee. Waardoor je met telefoons met bijvoorbeeld 4GB beter uit de voeten kan. Ook veel prestatie updates. Over een maand of zo komt Android 12 al uit. Met nog meer verbeteringen.

Dus de focus leggen op hardware upgrades is niet geheel goed. Want met betere software kan je oude hardware beter presteren, zonder het te vervangen. Dat probeer ik aan te geven. Dat als duurzaamheid een doel is, het niet alleen op te lossen is met hardware. Fairphone is gebrekkig wat betreft software en in die zin niet echt duurzaam. Want veel mensen houden het dan niet 5 jaar uit. Ook al kan je je batterij makkelijk vervangen.

De grote uitdaging voor Fairphone is, en dat geld ook voor alle andere duurzame oplossingen, of de mens het kan accepteren dat je überhaupt 5 jaar dezelfde telefoon hebt, of dat de behoefte naar iets nieuws toch wel groot blijft ongeacht de kwaliteit van het product.

1 Like

Als ik naar iPhones kijk is dat geen probleem voor de meeste mensen. Ikzelf ben ook nog erg blij met mijn Google Pixel 3. Alleen de batterijduur is slecht. Maar als de software updates nog een paar jaar door liepen, dan was ik nu niet aan het kijken naar een nieuwe telefoon :slight_smile:

Google heeft dit wel gefixt met de Pixel 6. Daar ontwikkelen ze zelf de hardware. Want Qualcomm support de chipsets gewoon niet langer. Nu ze zelf de hardware in beheer hebben kunnen ze wel 5 jaar support geven.

Ik denk dus dat het vasthouden aan een telefoon voor 5 jaar wel te doen is. De camera kwaliteit kan bijvoorbeeld beter gemaakt worden met software updates. De performance kan verbeterd worden door de nieuwste Android versies te leveren. Maar als dat niet gebeurd, dan wordt het een principekwestie om een Fairphone te houden. Want praktisch is het niet als je telefoon niet lekker loopt en je het wel nodig hebt voor werk en privé.

Die update lijkt zo te zien niet zo goed ontvangen, gezien de klachten. Het is geen goede vergelijking, maar mijn Pixel krijgt dus elke maand een nieuwe update, en problemen zoals dit heb ik nog nooit gezien. Ik snap natuurlijk dat Google meer resources heeft. Maar het lijkt er niet op dat we bij Fairphone kunnen hopen op betere software. Het lijkt al bijna teveel gevraagd om de bestaande software bij te werken met de updates die door Google ontwikkeld worden, niet eens hunzelf.

OK, ik zie (helaas) anders in mijn omgeving. Gezien in de prijsstelling lijkt het me sowieso een principe kwestie maar het moet gewoon functioneren. Ik ben opzich nog wel tevreden met met mijn FP2 maar ik gebruik dat ding alleen voor bellen en berichten dus mis ook niet heelveel. Frequentie van updates mag wel iets omhoog geschroefd worden inderdaad.

2 Likes

Ik zie hier ook een fundamenteel probleem: Tegenwoordig zijn operating systems zoals Android, en apps zoals de camera, zodanig complex en geavanceerd en bovendien nog snel groeiend en veranderend, dat voor een top toestel een ploeg van duizenden SW en HW ingenieurs nodig zijn. Kleine firma’s zoals Fairphone, of in mijn branche Bose, Shure, Sennheiser (voor TW-oortjes, soundbars, smart speakers etc.) moeten de HW en SW van die grote players gebruiken en zien dat ze met hun (in vergelijking) erg beperkte resources een redelijk werkend product van kunnen maken en houden.

Of dat in de toekomst nog lang gaat lukken, gezien de altijd maar stijgende eisen, valt te zien…

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.