🇳🇱 Beller en ik horen elkaar niet

Beste Laura,

Kunnen beide kanten elkaar niet horen of hoort één persoon de ander wel?

Dit zou aan de recente update naar Android 10 kunnen liggen. Ik ga ervan uit dat we het hier over de Fairphone 3 hebben. Heb je dit probleem sinds de telefoon is bijgewerkt naar de laatste versie? Kijk dan graag even welke softwareversie je nu hebt, bij Instellingen > Over de telefoon > scroll naar beneden naar ‘Build-nummer’. Het verschilt namelijk per provider welke versie mensen precies krijgen.

Het ‘onbekend’ bellen is een bekend probleem met de update naar Android 10 en heeft te maken met telefoongesprekken via wifi en/of 4G. Die functies zijn allebei uit te schakelen, en in Nederland is de 2G/3G ontvangst meestal voldoende om gesprekken te kunnen voeren. Zie hier: Bug: Android 10 FP3 - Unknown Caller
Wel wordt in dat topic aangeraden om contact te maken met Fairphone Support en hen te vertellen met welke mobiele provider je dit probleem hebt, zodat het oplossen van de onbekende bellers bij hen meer prioriteit krijgt en zij een beter beeld hebben van welke providers getroffen zijn.

Hoop dat je hier iets verder mee kunt komen.

Albert

1 Like

Hai Albert

Dank voor je snelle reactie!
Ik hoor de beller niet en beller hoort mij niet. Stilte aan beide kanten dus. Ik denk idd dat het sinds de laatste update is. Ik heb BUILD-nr 8901.3.A.0033.20222815

Je tip voor de onbekende beller ga ik even doorlezen.

Groet

1 Like

Welke provider heb je? De nieuwste update is 3.A.0045 in plaats van 3.A.0033 en loste voor sommige mensen de ‘onbekende’ beller op. Kun je in de updater (Instellingen > Over de telefoon > Updater) kijken of er een nieuwe versie te downloaden is?

1 Like

Die updater kan ik niet vinden. Wel heb ik gecontroleerd op nieuwe updates in Instellingen/systeem/geavanceerd/update maar die geeft aan dat er geen nieuwe update is. Het “onbekende beller” probleem is in ieder geval opgelost door de telefoon in te stellen op 2G/3G.

Heb je ook nog een tip voor het probleem dat beller en ik elkaar niet kunnen verstaan?

1 Like

Het kan inderdaad kloppen dat de updater ergens anders zit in de FP3, ik had zelf alleen een Fairphone 2 bij de hand om dit op te zoeken. Als ik het goed begrijp, werken telefoongesprekken op 2G/3G nog steeds niet. Dit kan een probleem met de SIM-kaart zijn, om welke provider gaat het?

Werkt de microfoon wel als je iets opneemt met de ‘Geluidsrecorder’ app?

1 Like

Ik zie net overigens dat er wel een paar Duitstalige forumtopics geweest zijn over dit probleem, zoals deze en deze.

In die laatste merkt iemand op dat het bellen niet werkt na het gebruik van Spotify. Heb je toevallig ook Spotify op de telefoon staan?

1 Like

Mijn provider is KPN. Ik ben idd een frequent gebruiker van Spotify dus dat kan zeker een stoorzender zijn. Ik ga eens een tijdje testen of dat me idd in de weg zit hierbij.

Super bedankt!

KPN -> zorgt er mogelijk voor dat de laatste Android 10 update niet binnen komt.

Staat er een telefoontje bij het WLAN symbool? Dan bel je over WLAN. Dat heb ik uit moeten zetten (Vodafone).

Zelfde probleem hier al langere tijd. Daarnaast kan ik regelmatig niet uitbellen. Oplossing bij mij is nu dagelijks de telefoon opnieuw opstarten en dan doet hij het wel. Had dit probleem in het forum ook in het Engels gepost een tijdje terug. Toen kwam de suggestie om de simkaart in het andere simslot te doen,maar dat werkte bij mij niet aan een oplossing

Misschien helpt het volgende:
Ga naar de app Instellingen
dan naar Netwerk en Internet
dan naar Mobiel Internet
dan naar Geavanceerd
schuif het groene rondje naar links bij Geoptimaliseerde 4G LTE-modus.
(Dit moet je voor beide netwerken doen als je twee simkaarten in je telefoon hebt).

1 Like

Ik heb ook het probleem dat ik tijdens het bellen niks hoor en dat bekende telefoonnummers als onbekend worden weergegeven. Mijn provider is KPN. De workaround voor mij is nu om mijn FP3+ opnieuw op te starten en 4G uit te zetten. Ik zie op mijn telefoon geen ‘Geoptimaliseerde 4G LTE-modus’. Hoe kan ik die wel zien?

Kun je wel in ‘Geavanceerd’ komen?

Ja dat wel. Ik denk dat bij mij de optie om 4G LTE modus in/uit te schakelen al is weggehaald in de software van Fairphone. Ik heb mijn FP3+ op 19 september binnen gekregen.

Vanaf het begin af aan heb ik ook af en toe last van dat je elkaar niet kunt horen. Vaak lukte het de 2e of 3e keer bellen wel. Ik heb er nooit een logica achter kunnen vinden. Sinds de update met het onbekende beller probleem en de update erna, heb ik geen last meer van dit probleem gehad, dus ik hoopte dat het opgelost was. Maar net lukte het 3 keer achter elkaar niet. Dit is met degene waarbij het het vaakst misgaat, maar ook met deze persoon gaat het soms ook wel goed.

Hi, hier hetzelfde (topic) probleem. Telefoon ontvangen Augustus 2019.

Volledig willekeurig vallen microfoon en luidspreker uit bij een gewone 2G oproep. Bellen via Whatsapp (4G) werkt dan wel gewoon, dus geen hardware problemen.
Het probleem is ontstaan rond september.
Ik gebruik geen Spotify overigens.

Build-nummer: 8901.3.A.0054.20200929
Provider: T-Mobile

Groetjes Joris

Ik heb hetzelfde probleem maar krijg het ook niet opgelost.

Hier is de teleurstelling even groot. Vaak verstaan mensen mij niet, maar ook hier zit geen logica in. Het probleem lost zich op wanneer ik een headset aansluit, maar die heb ik niet steeds bij me. Idem wat de weergave van het geheugen betreft. Ik heb een extra geheugenkaart in mijn toestel geplaatst, maar de aanduiding van de capaciteit van de geheugenkaart klopt niet.

Het kan ook aan de provider liggen. Ik hoor namelijk vaak een kennis van mij niet maar dat gebeurt zowel met mijn Fairphone 3 (KPN) als met een iPhone 10 (Vodafone). Die kennis heeft T-Mobile, mogelijk heeft het daarmee te maken.

Super, dit (“schuif het groene rondje naar links bij Geoptimaliseerde 4G LTE-modus.”) loste het probleme bij mij op (ik kon mijn ouders wel bellen maar als zij mij belden en ik nam op horode ik niets (en zij ook niet dat de telefoon overging), nu ik dat schuifje omgezet hebt werkt het ineens prima! Dank.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.