🇳🇱 Batterij laat niet op. Wat te doen?

Beste allemaal (en vooral de ‘angels’). De batterij van mijn Fairphone 3+ laadt niet meer op. Al een nieuwe batterij gekocht maar die laadt ook niet op. Fairphone gebeld - ik heb nog garantie dus het wordt me aanbevolen om hem voor service op te sturen. Maar dat is in Frankrijk en geen idee hoe lang het gaat duren. Ik denk dat het makkelijker is als iemand hem openschroeft en wellicht komt hij/zij direct de waarschijnlijke oorzaak tegen. Alleen durf ik dat zelf niet aan. Zijn er mensen in de buurt van Driebergen die dit leuk vinden om te doen en als een uitdaging zien? Alternatief waar ik denk: bestaat er een universele batterijoplader die ook batterijen van de FP3+ oplaadt (ik heb er inmiddels 2 namelijk), dan kan ik voorlopig ook prima vooruit namelijk. Ik hoor het graag!

Ja er zijn universele opladers.
Maar probeer eerst eens met een tandenstoker voorzichtig of er misschien vuil/stof in de usb-poort zit.
Ook kan de kabel en/of de oplader kapot zijn.
Het is natuurlijk mogelijk dat je usb-module het begeven heeft.
Ik zit in Tilburg. Zie ook de Angelslijst.

3 Likes

Hoi Lidwien, dank voor je reactie. Ik gebruik nu een kabel die iets meer lijkt te doen. Als ik mijn telefoon namelijk uit hebt, en hem op stroom aansluit dan verschijnt het Fairphone logo op het scherm en vervolgens even kort het logo van een opladende batterij maar helaas is dat van korte duur en valt hij weer uit. Om vervolgens weer steeds hetzelfde te doen…En als ik hem aansluit op stroom terwijl hij aanstaat, dan gaat iig het geel-oranje lichtje continu branden. Wat betreft het batterij%: daar gaat soms 1 % vanaf, maar komt er soms ook weer bij. Maar echt opladen, dat gebeurt helaas niet.

Dat begint er echt op te lijken dat je bottom module het niet meer goed doet.
Heb je al met een tandenstoker gekeken of er vuil in zit?

2 Likes

Ja, heb ik. Misschien moet ik toch maar eens openschroeven om de bottom module te beoordelen en schoon te maken. Het goede nieuws: hij laadt heel langzaam op. Krijg er zo’n 1% per uur bij…

Klinkt bekend, ik raad je aan een nieuwe bottom module te bestellen als je geen vuil uit de USB poort kan schrapen.

1 Like

Hoi Jurgen! Ik zit in Wageningen en heb ook een FP3. We zouden kunnen proberen of het laden met de bottom module uit mijn telefoon wel werkt, dan weet je in elk geval of het daaraan ligt. Ik heb mijn telefoon nog nooit uit elkaar gehaald, dus lijkt me een mooie uitdaging om samen te proberen.

3 Likes

Hoi Harmen, lijkt me een superidee. Wil jij je contactgegevens naar me mailen? Zie de PM
Kunnen we een afspraak maken.

Goedemiddag, zelfde probleem hier. @Jurgen_van_Teeffelen heb jij een oplossing gevonden? Ik kijk nieuwsgierig mee! Groet, Thijs.

Bij ons lag het probleem bij de Bottom Module (waar de usb poort zit). Toen we mijn onderdeel in de telefoon van Jurgen plaatsten als test werkte opladen weer naar behoren.

2 Likes