🇳🇱 Working fine still, but outdated model FP 1 :-(

13-01-2017 nu.nl

Fairphone 1 netwerkgebruik: 2G/GSM: 850/900/1800/1900MHz en 3G/WCDMA: 900/2100MHz

Nieuwe klanten van Tele2 moeten verplicht een 4G-smartphone gebruiken.
Mensen die een sim-only-abonnement afsluiten met een oudere 3G-smartphone,
De maatregel gaat op 1 februari in, vertelt een woordvoerder aan NU.nl.

Bestaande klanten die een toestel zonder 4G-verbinding gebruiken, kunnen dat blijven doen.
Aabonnement verlengen? Dan verplicht upgraden naar een 4G-model.

Klanten van Tele2 kunnen wel gebruik blijven maken van het 3G-netwerk van T-Mobile, als het eigen 4G-netwerk van de Zweedse provider niet bereikbaar is.
Maar omdat zulk 3G-gebruik Tele2 meer kost dan verbruik via het eigen netwerk, wil de provider dit minimaliseren.

Wat is de zin van Fairphone dan nog? Ik kan ook al niet opwaarderen qua Android software.
Daarom [én de prijs] koop ik géén Fairphone 2.
Triest, maar zo is de realiteit.

Het is heel vervelend dat je nu je abonnement niet meer kunt updaten.
Echter dit ligt niet aan Fairphone, maar aan Tele2.
Tele2 dupeert hiermee bewust een groep klanten en dwingt ze over te stappen naar een andere provider.
Er zijn dus nog mogelijkheden voor je.

Van het bedrijf? Een hele hoop, want het gaat hen niet om een telefoon an sich, maar om hoe de industrie in elkaar zit. Helaas is kun je als kleine speler niet overnacht alles veranderen, dus zien we een stapsgewijze aanpak.

Van het eerste model Fairphone? Een telefoon die het op de meeste andere netwerken nog steeds prima doet, en binnenkort weer beveiligingsupdates gaat krijgen, drie jaar nadat hij op de markt gekomen is.

Van het tweede model Fairphone? Een telefoon die het ook op het Tele2 netwerk nog steeds goed doet, onder betere arbeidsvoorwaarden wordt geproduceerd, een stap richting betere repareerbaarheid van electronica vormt en een signaal geeft dat er consumenten zijn die niet zitten te wachten op elk jaar een nieuwe telefoon kopen. Dat er mogelijk geen update naar Android 7 komt (maar wel naar 6) komt door keuzes bij Google die Fairphone juist aan de kaak probeert te stellen. Duur? Ja. De productieschaal is klein, en interventies om de omstandigheden in productielanden (delstoffen/raffinage/assemblage/recycling) beter te maken kosten nou eenmaal geld. Als het te duur is: fairphone raadt zelf al tijden aan dat je beter je huidige telefoon (of iemands tweedehands exemplaar dat niet meer gebruikt wordt) kunt gebruiken als het gaat om milieu of eerlijkheid. Wellicht een alternatief idee?

Wat Tele2 betreft: prijsstunters zullen ergens in de kosten snijden, en als dat betekent dat ze ook nog een paar telefoons extra kunnen verkopen aan klanten die willen verlengen, dan komt dat mooi uit. Dit is overigens ook einde-oefening voor alle niet-smartphone gebruikers bij Tele2 (denk ook aan mensen die een goedkope nokia (worden nog steeds nieuw gemaakt!) kopen om als noodtelefoon mee te nemen naar festivals/sport evenementen/etc met hoog risico op verzopen telefoon).

Hallo Lidwien,
Dat klopt. Maar het geeft aan waar we naar toe gaan.
En of ze me dwingen naar een andere provider over te stappen, of een ander toestel te kopen. Lood om oud ijzer, vind ik. Veel providers gebruiken het netwerk van één v d 4 ‘leveranciers’, meer zijn er niet.Ik ben nu bij Simyo gegaan, € 5 / maand. Geen Internet, ik gebruik alleen WiFi.
grts.

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.