Sinds mijn Fairphone 6 is geupdate naar Android16 worden foto’s niet meer opgeslagen op de SD kaart. En de OSMAND app kan kaarten opgeslagen op de SD kaart niet meer terugvinden.
Ik heb in de camera-app opnieuw opgegeven dat foto’s moeten worden opgeslagen op de SD-kaart, maar sindsdien worden foto’s helemaal niet meer bewaard.
Zit in Android16 een beperking op de toegankelijkheid van de SD-kaart?
Hoe heb je de SD kaart ingesteld? Als extented of intern?
Als extern zodat ik alle bestanden van mijn eerdere telefoon meteen beschikbaar had.
Ik heb dit ook zo gedaan naar mijn fotos worden direct op de sd opgeslagen. sd werkt zoals te verwachten is.
Is je SD kaart nog in orde? Je zou hem eens kunnen checken op fouten. Of via bijvoorbeeld de pc opnieuw formatteren.
Bedankt voor de reacties, Lidwien en Jelger. De sd-kaart lijkt in orde, met een draadje naar de pc kan ik de kaart lezen en bestanden verwijderen. Maar iets lijkt te verhinderen dat ik nog bestanden kan schrijven op de kaart. En dat is nogal plotseling ontstaan. In mijn beleving na de laatste na de laatste Android-update. De OSMAND-app geeft aan dat ‘gedeeld geheugen niet langer beschikbaar is wegens veranderingen in Androids opslaggebruik’. En omdat deze app als eerste begon te storen verdenk ik dus de Android16 update van 5 juni.
Maar goed, kan ik mijn SD-kaart herformateren zonder alle informatie te verliezen?
Alleen als je eerst alles op je pc zet! Formatteren is inderdaad wel ongeveer gelijk aan alles leeggooien.
Dat dacht ik al, bedankt voor de tip 
Nadat ik een backup had gemaakt van de bestanden op de SD-kaart heb ik de kaart opnieuw geformatteerd. De telefoon heeft daar best wat tijd voor nodig. Na een foutmelding formatteren opnieuw opgestart. En dit blijkt de oplossing te zijn. Onverwacht: er zijn geen bestanden verloren gegaan.
Te vroeg gejuicht: de camera app kan foto’s niet opslaan op de SD kaart. Dat kon voorheen wel. Raar: alle foto’s op de SD kaart, behalve de nieuwste. Ik kan ze wel met de hand verplaatsen naar de SD kaart. Raar, had gehoopt dat de laatste update waarin problemen met de foto opslag getackeld zijn ook dit zou hebben opgelost.
Als je in de instellingen van de camera-app kijkt, waar slaat hij dan de foto’s op?
En heeft de SD-kaart voldoende rechten als opslag voor de camera-app?
De camera app stond altijd ingesteld op Opslaan op de SD kaart, maar opeens werd dat het interne geheugen. Ik kan dat nog steeds zo instellen maar dan worden foto’s niet opgeslagen. Ik zie bij de rechten van de camera app niets over de opslag.
Formateren is nog niet testen, Linux en daarmee Android maken een schijf alleen lezen als ze checksum fouten constateren.
Als je een Windows of Linux of Macosx tot je beschikking hebt zou ik hem daar uitgebreid in testen.
Er zijn SDkaart test programma`s die de kaart eerst vol schrijven en daarna elk blokje teruglezen en daarover de checksum vergelijken met wat het moet zijn. eigenlijk is dit de enige juiste manier.
Formateren test niks, er word gekeken naar hoe groot de schijf is en er word een indeling weggeschreven. de daadwerkelijke sectoren worden niet getest, en deze bestaan uit miljoenen kleine schakelaar die aan of uit staan. en misschien zijn er 10 defect! dit resulteert in de weigering van het bestandsysteem.
https://fakeflashtest.org/#what-is-fft legt het ook netjes uit.
Altijd oppassen met programma`s van het internet!