🇳🇱 Multiple problems met FP2

Hallo,

Het concept van de Fairphone vind ik prachtig, maar over zijn prestaties ben ik minder te spreken.
Enkele problemen:

-Tijdens het telefoneren scrollt de menu en submenu naar beneden. Men raadde me aan de telefoon anders vast te houden, maar dat is volgens mij niet het probleem. Het scherm gaat wel degelijk uit als ik het naar mijn oor breng. Toch word blijkbaar de touch-functie op dat moment niet gedeactiveerd.

-Sinds enkele dagen een bijkomend probleem: na het telefoneren licht het scherm niet op en kan ik ook niet ophangen. Drukken op de aan/uit knop helpt niet.

-Tijdens het telefoneren is de geluidskwaliteit ondermaats. Constant zit er een vervelende ruis op, wat volgens mij duid op ofwel een extreem lage bitrate van het geluid, ofwel effectief een storing in het apparaat.

-De woordenboek bij email en sms schijnt maar een zeer beperkte kennis van het Nederlands te hebben. Bij mijn vorige smartphone (Samsung Android 4.0) hoefde ik maar enkele letters te typen en het juiste woord werd meestal gesuggereerd. Bij de FP2 krijg ik meestal suggesties die zelfs niet in de buurt komen van wat ik aan het typen ben.

-Het fototoestel stelt niet scherp bij close-ups minder dan +/-50cm. Zwak!

-Ik gebruik mijn telefoon ook als klok. Sinds enige tijd verschijnt er bij het activeren van het scherm echter in plaats van de klok een widget die aangeeft hoelang de “zen-tijd” was, oftewel hoelang de telefoon niet gebruikt werd, en momenteel hoelang ik de telefoon in mijn bezit heb. Dit bezorgd me stress en absoluut geen zen-gevoel!
De klok kan ik enkel zien na activeren en unlocken van het scherm. Hoe ik de irritante widget kan deactiveren vind ik niet.
Overigens had ik op mijn vorige smartphone een klok-widget die als screensaver diende. Op de FP2 vind ik niet hoe ik deze kan activeren.

-Het email-programma schijnt moeite te hebben met ophalen van mijn mail. Vaak moet ik verschillende malen proberen voor hij effectief doet wat ik vraag.

Een lijst dus met problemen met basisfuncties die de FP2 voor mij voorlopig best teleurstellend maken. Ik heb dan ook niet de neiging mensen aan te raden er een aan te schaffen. Jammer, want het concept is fantastisch.

De problemen die je hebt, zijn herkenbaar.
Daar is hier op het forum al veel over geschreven, echter in het Engels.
Soms helpt het om met je rechteroor te bellen of de handsfree functie te gebruiken.
Je hebt het plastic vel wat op je telefoon zat toch al verwijderd hè.
Ik gebruik zelf het Google-toetsenbord en die leert snel. Het duurde zeker een week en toen merkte ik dat de woordenschat ineens enorm verbeterde.
Close-ups zijn bij meerdere mensen een probleem, er wordt aangewerkt.
Vaak werkt het e-programma K-9 Mail beter, K-9 Mail is onderdeel van F-droid.
Enkele problemen worden binnenkort opgelost of steeds verbeterd als de eerste update beschikbaar komt.
Dus probeer het nog even vol te houden. Ik verwacht de update met een paar weken.

Het scherm wat laat zien hoe lang je je telefoon niet hebt gebruikt is onderdeel van de lockscreen widget. Als je erop tikt loop je door de verschillende schermen: een klok, hoelang het opladen duurt, hoelang je je telefoon al hebt en hoelang je deze niet gebruikt hebt. De klok is dus niet verdwenen:)

Dat had ik nog niet gezien Jori. Bedankt voor de tip!

Bedankt Lidwien voor je antwoord. Ik hoop samen met jou dat de update verbetering brengt.

Ik heb de sensor ondertussen afgestoft, en dat helpt wat het activeren en deactiveren van de schermverlichting betreft. De menu’s blijven wel naar beneden scrollen tijdens het telefoneren.

Zeer irritant vind ik de storing tijdens het telefoneren. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Hier gaat het om hetzelfde probleem (wel in het Engels). Behalve de sensor nog een keer schoonmaken is er nog geen goede oplossing, misschien ook met de volgende update. Je kunt ook het scherm uitzetten vlak voor de telefoon overgaat en weer aanzetten na het bellen.