🇳🇱 FP 2 stops working after update

Ik ben bang dat we op het forum weinig voor je kunnen doen dan doorlinken naar wat andere mensen hebben gedaan om de boel weer aan de praat te krijgen, of om je door de wirwar van CS artikelen heen te loodsen (zo hebben ze een pagina over schermen die op zwart blijven steken bij het bellen, wat misschien van toepassing is - lastig af te leiden uit je omschrijving).
Het klopt dat de mensen van CS af en toe op het forum zijn, maar over het algemeen zul je hier alleen medegebruikers tegenkomen. De moderatoren zijn ook vrijwilligers uit de community - dus we hebben geen invloed op het beleid van FP CS.

Ik heb in het verleden geen problemen gehad om de instructies te volgen in de link; in ieder geval methode 2 werkt - maar als er een foutmelding is dan kan die informatief zijn over waarom het niet werkt. Voor methode 3 en 4 werkt de computer wel eens tegen, dat is waar. Als het ondanks alles niet werkt is er misschien een defect, in dat geval biedt de CS normaalgesproken aan de telefoon te vervangen. Mochten reparatiepogingen niet werken, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden. Lees meer daarover bij consuwijzer.

Mocht je overigens willen weten waar die 500 euro nou precies heen gaat, dan kun je meer info hier vinden. Helaas liggen de kosten per apparaat uit kleinschalige productie altijd hoger dan de kosten per apparaat uit een productieprocess op de schaal van de grote merken, nog los van Fairtrade interventies…

dank Johannes voor je antwoord.
Ik weet waar de 500 euro heen gaat.
Echter ik ben onderdeel van de lijn en als het ding totaal niet werkt.
Tja dan is nog geen 50 euro het waard.

Ik weet CS heeft het druk, het in een jong bedrijf en veel te leren daar.
Maar je klanten niet of laat te woord staan.

Wel op Facebook posten niet je klanten een antwoord geven.
Tja in mijn ogen begint de service daar.
Aan de kant van de consument komt het geld binnen.
Denk dat ze daar hun focus op moeten leggen.

Jammer maar voor mij geen Fairphone.
Want 2 weken een werkende telefoon en de rest altijd gedoe.
das niet goed voor mezelf en mijn omgeving.
En dat is meer waard, negativiteit heeft niemand wat aan.
Ook FP niet.

Na laatste update doet de FP2 het niet

fairphone laadt niet op (na 10 uur aan de computer te hebben gelegen is de batterij niet opgeladen.
De telefoon wordt wel steeds warmer.


kan ik nu niet uitvoeren

Heb terug naar fabrieksinstellingen gedaan.
Niets alleen zwart scherm met fairphone android

Mac ziet de fairphone niet.
Dus pakketje naar de telefoon brengen niet mogelijk.
Dus nieuwe installatie niet uitvoerbaar.
Kabouterschrift is net echt prettig om mee te werken.
Niets van de stappen doet iets.
Sinds juni een telefoon die alleen maar ergernis geeft.

Als ik de enige ben.
Laat dan de directeur van FP zijn telefoon aan mij geven en mag hij de mijne.

Als de Mac je telefoon niet ziet, dan is de usb-kabel waarschijnlijk niet goed.
Mocht je diezelfde usb-kabel gebruiken om via de computer je telefoon op te laden, dan is het logisch dat je telefoon niet oplaadt.
Nu zul je waarschijnlijk zeggen, die kabel werkte altijd. Dat wil ik best geloven, echter een kabel kan ook kapot gaan.
Wil je zeggen in welke regio van Nederland je woont? Misschien woont een andere bezitter van Fairphone in jouw regio, zodat je kunt kijken of je telefoon met zijn/haar charger wel oplaadt.

Dank lidiwien.

De telefoon werkt niet en laadt wel op nu.

Heb de telefoon teruggebracht naar fabrieksinstellingen.
En concludeer zelf dat door de update die niet werkte en nu met fabrieksinstellingen er NIETS op de telefoon staat.

De telefoon is dus leeg.
Zit geen programma op dus normaal dat de Mac niet iets kan zien wat er niet is.

Heb 10 kabels en doen het allemaal niet,
De update is niet goed gegaan en de telefoon is van het padje.
Maar dat was deze telefoon altijd al.

De preoccupatie van FP mbt de kabel is zoveel tijd verspilling dat ik hun aanraadt: maak het een optionele keuze.

Scheelt zooooooooo veel tijd en vragen die irritatie opwekken.
Alsof de klant een soort debiel is.

Dank lidiwien.

De telefoon werkt niet en laadt wel op nu.

Heb de telefoon teruggebracht naar fabrieksinstellingen.
En concludeer zelf dat door de update die niet werkte en nu met fabrieksinstellingen er NIETS op de telefoon staat.

De telefoon is dus leeg.
Zit geen programma op dus normaal dat de Mac niet iets kan zien wat er niet is.

Heb 10 kabels en doen het allemaal niet,
De update is niet goed gegaan en de telefoon is van het padje.
Maar dat was deze telefoon altijd al.

De preoccupatie van FP mbt de kabel is zoveel tijd verspilling dat ik hun aanraadt: maak het een optionele keuze.

Scheelt zooooooooo veel tijd en vragen die irritatie opwekken.
Alsof de klant een soort debiel is.

Lidwien er staat “de telefoon wordt heel warm”.
Als de kabel niet werkt kan er geen elektriciteit door heen,
want warm worden kan alleen als er power naar toe gaat.

Ook de pc ziet de telefoon niet.,
Omdat er NIETS meer op de telefoon staat, de update ging fout.
Om het systeem weer aan de praat te krijgen was de laatste stap terug naar fabrieksinstellingen. Dat gedaan.

En resultaat?
Robot ligt nog steeds op zijn rug.

WAAROM wil niemand lezen dat dit ding niet meer werkt?
Ik ben altijd al een tester geweest voor producten en haal de bugs eruit.
En de consument onvriendelijke dingen:
de kabel issue advies: maak het optioneel: kabel ja of nee en dat dan wel gratis.

Sorry, ik wil je enkel proberen te helpen.
Als er echt niets meer op je telefoon stond, hoe kun je hem dan teruggezet hebben naar de fabrieksinstellingen. Of begrijp ik het nu verkeerd.

Mocht een tripje naar Amsterdam in de mogelijkheid liggen, ga dan persoonlijk langs bij Fairphone nadat je een afspraak hebt gemaakt.

noch PC noch mac (en ja lieve mensen met allerlei verschillende kabels getest)
ziet de telefoon niet.
En nee de androidapp helpt hier ook niet mee.

Of scherm blijft staan op Fairphone android en blijft staan gaat er niet vanaf

Dus hard reset:

Reboot systeem NIETS

Power down NIETS

En ja, terug naar fabrieksinstellingen alles wissen (nee geen back up omdat dat ook
telkens niet goed ging dus nu alle data kwijt omdat backuppen met mac ook al niet ging)
en NIETS
Antwoord No command.

Iemand bekend met catch 22?
Daar zit ik nu in,
De mac ziet de telefoon niet dus systeem,
kan niet worden geupload naar telefoon.
Er staat niets of een onvolledig systeem op de telefoon dus wordt deze niet zichtbaar voor de mac.

Telefoon kan ik opstarten wat ik wil er gebeurt (behalve beginscherm niets.

Heb je de mogelijkheid om aan een sd-card te komen en zodoende de file op de sd-card te zetten, zodat je die kunt kiezen op de telefoon?

Ligt eraan waar de telefoon niet zichtbaar is. Je zult er niet in kunnen bladeren (ook niet op de PC overigens) als de telefoon in recovery modus is (als je het robotje ziet). Zo te zien ben je in deze post to op stap 6 van methode 3 gekomen. Gaf adb in de terminal op de mac toen een foutmelding? In ieder geval stond er toen nog een werkend recovery systeem op, wat voldoende zou moeten zijn om contact te maken.

In je latere post zie je alleen ‘powered by Android’, dat is wat je zou moeten zien als je in fastboot modus zit - dus als je op dat moment methode 4 stap 4 aan het proberen was, dan is het gelukt: op dat moment ben je bij punt 5 of 6 van Methode 4. Krijg je op de mac foutmeldingen bij het uitvoeren van stap 6 in de terminal?
Overigens, als je vanuit fastboot modus herstart door de telefoon uit te zetten kan het hierna een behoorlijke tijd duren voordat de telefoon normaal start, waarbij je ook weer dit logo ziet.

Hallo !

Nein, 1111111 steht nicht alleine da mit seinem Problem.
Seit dem letzten update wird auch mein Bildschirm schwarz, wenn ich jemanden anrufe. Ich habe dann keine Möglichkeit mehr, den Anruf abzubrechen oder irgendeine andere Operation auf dem FP2 durchzuführen. Erst wenn man in den Einstellungen einstellt, dass man Telefonate auch mit dem Ein/Aus-Schalter abbrechen kann, kann man das Telefonat mit schwarzem Bildschirm unterbrechen. Wenn man das Telefon rebootet, ändert sich nichts. Der Bildschirm wird schwarz, sobal man die Hörertaste drückt. Hinzu kommt, das das FP2 sich danach auch bei anderen Dingen “aufhängt”, einfach blockiert. Ich habe das Handy auf Werkseinstellungen zurück gesetzt, danach ist es noch einmal vorgekommen, als das Telefon am Ladekabel (ich nutze das von meinem Samsung Galaxy) hing und ich damit telefonieren wollte.
Augenblicklich habe ich vorwiegend immer noch das Problem, dass, wenn ich während eines Telefongesprächs den Lautsprecher einschalte, meine Gesprächspartner sich zwar beschwert, dass er mich schlecht versteht, aber immerhin hört er mich. Wenn ich hingegen danach den Lautsprecher wieder ausschalte und das Handy ans Ohr nehme, kann er mich nicht mehr hören. Es geht dann nur noch mit Lautsprecher.
Ich stimme 111111111 zu, auch ich möchte eine gute Idee unterstützen, habe aber noch nie soviel Zeit mit einem Handy vertun müssen wie mit diesem Fairphone 2 Handy. Leider braucht der Support auch 1-2 Monate bis er reagiert und eine Antwort kommt. Das geht gar nicht bei einem Handy was nicht mehr funktioniert und über 500 € gekostet hat, da bedarf es sofortiger Hilfe.
Ich traue mich kaum das neue Update, was diese Woche angeboten wird zu installieren aus Angst vor neuen Problemen. Es wäre vielleicht hilfreich, wenn man nach einem Update die Möglichkeit hätte auf eine vorher funktionierende Version (bspw. vor 1.7.1 funktionierte bei mir das Meiste (außer das mit dem Lautsprecher) ) zurück stellen könnte.
Viele Grüße
Ralf

https://fairphone.zendesk.com/hc/en-us/articles/208661706-Screen-stays-black-after-a-call-problem-with-proximity-sensor-
Newer updates (since 1.6.2?) also contain a sensor calibration tool.

https://fairphone.zendesk.com/hc/en-us/articles/213161166-My-microphone-does-not-work-properly[quote=“cbi-ac, post:15, topic:22693”]

Hope this helps
BeMiGro

Hallo Lidwien,
SD kaart gekocht en dit gebeurt er.
Download the update file (ZIP archive) to your computer—the latest update file available is 1.8.1 (~600MB);
md5sum: 54e94d408b8484da3966fdedb99a35b1

GEDAAN

If you experience problems with downloading the update file properly, try a different Internet browser (e.g. Google Chrome, Mozilla Firefox).
Copy the downloaded update file as-is (do not extract the archive) onto the micro-SD card,
GEDAAN

for instance into the Download directory;

ER STOND NIETS OP SD KAART (BEHALVE HET HELE ZIP BESTAND WAT Ik HIER HEB OP GEDOWNLOAD VOLGENS BOVENSTAANDE LINK MAAR GEEN DOWNLOAD DIRECTORY),
IS NIEUWE KAART

Boot the Fairphone 2 into the system recovery by holding the volume up button and the power button simultaneously until the Fairphone logo appears (up to five seconds);

GEDAAN

The system recovery will be displayed after up to one minute, a resting Android robot will lie on the back along the “No command.” message in the background;
Use the volume up and down buttons to navigate into the menu, validate with the power button;
You can use the first entry “reboot system now” to leave the system recovery and go back to the regular operating mode (or take the battery out).

GEDAAN
LOGO FAIRPHONE LOGO VERSCHIJNT ER GEBEURT VERDER NIETS.

Optional: wipe the device data by selecting the “wipe data/factory reset” entry;
You will have to confirm the deletion by selecting another entry “Yes – delete all user data”;
This action is equivalent to performing a Factory data reset.

GEDAAN

Select the last entry “apply update from scared”;

GEDAAN

Browse to the directory to which you copied the update file—e.g. the Download directory;

ER STOND NIETS OP SD KAART (BEHALVE HET HELE ZIP BESTAND WAT Ik HIER HEB OP GEDOWNLOAD VOLGENS BOVENSTAANDE LINK MAAR GEEN DOWNLOAD DIRECTORY),
IS NIEUWE KAART

Select the file that begins with alphabetic letters, not punctuation, and validate to apply the update;

ER STOND NIETS OP SD KAART (BEHALVE HET HELE ZIP BESTAND WAT Ik HIER HEB OP GEDOWNLOAD VOLGENS BOVENSTAANDE LINK MAAR GEEN DOWNLOAD DIRECTORY),
IS NIEUWE KAART

For example, “FP2-…” not “._FP2-…”;
ER STOND NIETS OP SD KAART (BEHALVE HET HELE ZIP BESTAND WAT Ik HIER HEB OP GEDOWNLOAD VOLGENS BOVENSTAANDE LINK MAAR GEEN DOWNLOAD DIRECTORY),
IS NIEUWE KAART

IMG_0619.JPGIMG_0620.JPG

The update will now take place with the notices “-- Install /sdcard …”, “Finding update package…”, “Opening update package…”, “Verifying update package…”, and “Installing update…”;
Once updated, the device will display “Install from ADB complete.” and go back to the recovery main menu.
You can now reboot the device (select the first entry “reboot system now”);

In het artikel gaan ze er vanuit dat jij op de sd-card een directory Download hebt en dat in die directory the bewuste file staat.
Mag ik je vragen om het volgende te doen?
Zorg dat de batterij minimaal op 80% staat.

Boot the Fairphone 2 into the system recovery by holding the volume up button and the power button simultaneously until the Fairphone logo appears (up to five seconds);
The system recovery will be displayed after up to one minute, a resting Android robot will lie on the back along the “No command.” message in the background;
Use the volume up and down buttons to navigate into the menu, validate with the power button;

Wipe the device data by selecting the “wipe data/factory reset” entry;
You will have to confirm the deletion by selecting another entry “Yes – delete all user data”;
This action is equivalent to performing a Factory data reset.

Dan de telefoon gewoon starten en kijken of hij werkt.
Als dat het geval is, dan kunnen we verder kijken.

Hallo Lidwien heb bovenstaand gedaan.
Nu logo fairphone, al 20 minuten op zelfde frame
Zal morgenochtend kijken wat deze doet.

Wat betreft langskomen en afspraak maken.
Deze week ga ik op reis. Heb een functionerend apparaat nodig.
Vanwege emails (en geen laptop mee).
Kan ik telefonisch een afspraak maken en kan dit dan gelijk?

Dank

Ik werk zelf niet bij Fairphone, maar ik geef je een hele goede kans dat je op korte termijn langs kunt komen.

Reply to all who suffer with this a not working fair phone 2

Straight away contact CS form fair phone so you can return your phone.
Donor waist time with all the steps.
Donor buy microcard and see if it works since it will not if you didi not already put it in there.

Since returning and getting a new phone can take one till two weeks.

You cannot pass by their office in Amsterdam.
And hope you still have all the numbers since reading imei number on side of your phone unless you have midget eyes, you cannot read this.

Thanks Lidiwien for all your advice but this is a DOA phone.
My advice? leave the problem where it came from.

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.