🇳🇱 Nieuwe FP2 spraak ingesteld/wil niets openen

Sinds enkele dagen een nieuwe Fairphone. Gister tikte ik per ongeluk in instellingen een verkeerde taal aan (een soort Spaans, iets met de C…). Ik wil de taal weer terug naar het Nederlands zetten. Ik kon het (door dat alles in vreemde taal stond) niet vinden. Ik tikte een aantal knoppen in instellingen aan om er achter te komen waar ik het taal instel menu kon vinden. Hierna begon mijn FP2 te praten…

Ik heb spraakbesturing of iets dergelijk aangezet. Echter, krijg ik dit nu niet meer uit… Ik kan nergens op klikken. Overal waar ik op klik krijgt een groen lijntje om heen en mijn telefoon zegt dan wat het icoon is (in die vreemde taal/half Engels).

Mijn FP2 staat dus in een vreemde taal, praat bij alles wat ik aanklik, maar dat is ook het enige… Ik kan geen apps of functies openen. Als iemand belt kan ik ook niet opnemen. Voorbeeld: Als ontgrendel komt mijn startscherm. De telefoon vertelt hardop mijn meldingen. Als ik op het icoon Whatsapp klik komt er een groen kader om het icoon en zegt mijn FP2 ‘Whatsapp’. Maar de app wordt niet geopend. Er gebeurt verder niets.

Aan en uit heb ik geprobeerd. Dan kan ik wel mijn pin invoeren (FP2 praat mee met wat ik doe). Vervolgens kom ik in het startscherm en is het hetzelfde verhaal, als dat ik hierboven beschrijf. Het scherm of knoppen ingedrukt houden werkt ook niet.

Dus:

  • Mijn telefoon praat bij alles wat ik aanklik (apps, functies, meldingen)
  • Ik kan niets openen. Mijn telefoon blijft op het startscherm. Ook meldingen kan ik niet openen. Of swipen naar het linker- of rechterscherm lukt niet.
  • Op het scherm komt een groen kader om de app of functie of deel van het scherm dat ik aantik.
  • Mijn telefoon staat in een vreemde taal en ik kom niet in instellingen om het aan te passen naar Nederlands.

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn FP2 weer functionerend krijg?
Mijn dank is groot!

Je hebt waarschijnlijk per ongeluk TalkBack aangezet. Navigatie werkt anders in die modus. Google geeft hier wat uitleg over deze functie. Het komt neer op twee vingers gebruiken voor scrollen, twee keer tikken om dingen te activeren.

Misschien dat het handig is om eerst de taal te wijzigen - Settings/Instellingen heeft een radertje als icoon. In de instellingen heeft de talen optie als het goed is een icoontje met een ‘A’ erin. In dat menu heb je dan de bovenste optie nodig om de taal te wisselen.

Hoi Johannes,

Bedankt voor je snelle reactie. Dat was het inderdaad. Bedankt, het is gelukt dus. Wat een rust:)