πŸ‡³πŸ‡± Kopen van een nieuwe telefoon

Hallo,
Ik wil een nieuwe Fairphone. Maar welke kan je nu beter kopen de FP3 of de FP 4? omdat er nog kinderziektes in nr. 4 zitten. Zo lijkt mij. De telefoontjes zijn duur in aanschaf en dan wil je wel dat het werkt. Toch?
Het ideaal van Fairphone steun ik van harte.

Ikzelf had de Fairphone 4. Ik heb hem recent teruggestuurd. Ik heb hem toch 1.5 maand kunnen gebruiken omdat de support desk zo traag was met het in behandeling nemen van mijn retour aanvraag.

Ik heb de FP3 nooit gebruikt. De FP4 kan een goed toestel zijn, maar heeft inderdaad wat meer werk nodig. Ik zou de komende FP4 update afwachten en hoe die ontvangen wordt. Mogelijk lost die een hoop op. Misschien dat ik de FP4 later weer een keer probeer. FP3 zou ik niet kopen, te oud alweer, ook al geeft FP lange support.

Dit is mijn review van de FP4:

https://tweakers.net/productreview/277854/fairphone-4-8gb-ram-grijs.html

1 Like

Ik zou 100% voor de fairphone 4 gaan!

De telefoon werkt gewoon zoals hij hoort en heb zelf nog geen kinderziektes kunnen ontdekken. Wel heeft de telefoon een paar nadelen ten opzichte van vergelijkbaar geprijsde concurrentie zoals matige standaard camera software. Hier wordt echter aan gewerkt en gcam installeren maakt het al echt een stuk beter. De hardware is namelijk top.

Zelf heb ik geen ervaring met de fairphone 3 maar bedenk wel dat dat ondertussen al een redelijk verouderd toestel is om nieuw te kopen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de fairphone 3 het beter zal doen op zaken als fotokwaliteit. Als je van plan bent je telefoon nog een paar jaar te gebruiken (wat natuurlijk wel een beetje het idee is achter de fairphone) is de 4 in mijn ogen een veel betere keuze.

1 Like

Oke, misschien nog even wachten totdat ook de camera goed werkt? Wat raar eigenlijk, want ik heb een FP 2 en daar werkt de camera wel goed. Hoe kan het dan dat hij op de FP4 niet zo goed is?

De camera doet het ook wel redelijk, maar alleen als het omgevingslicht ideaal is. Iets te donker en de foto’s krijgen een ruis, worden cartoonish en de kleuren worden opvallend suf. Iets teveel licht en de foto’s worden erg donker en kleuren worden suf. Dit is iets wat in software wel gefixed kan worden. Software defined cameras zijn niet meer exclusief een Google Pixel feature. Niet eens een flagship feature meer. Wel de mate van kwaliteit natuurlijk. Maar night mode en auto-tuning van filters kunnen goedkope telefoons tegenwoordig ook redelijk. FP zit daar nog ver onder.

Maar de reden dat ik zeg dat je even de komende update moet afwachten is omdat de microfoons slecht zijn. Ze nemen geluid op op laag volume en de noise cancellation werkt voor geen meter. Dus videobellen en spraakberichten versturen is gewoon pijnlijk om te doen. Als je dat niet doet en de gok wilt nemen dat het misschien nooit echt beter zal worden, dan kan je de FP4 prima kopen.

Ik ben aan een nieuwe toe, maar ik wacht nog even voordat ik een nieuwe FP4 aanschaf. Ondanks dat de microfoon van de FP2 het niet meer doet. Als dit niet verbetert weet ik niet of ik wel een FP koop. Ik wacht af.

Ik mag hopen dat ze dat toch wel binnen 2 maanden fixen. De meeste fabrikanten fixen issues binnen 6 maanden na de release. Het is een lage standaard, om het lef te hebben een buggy product te releasen. Maar hopelijk kan FP zich houden aan die lage standaard.

Ik heb deze week de nieuwe FP4 gekocht. Ben benieuwd. Ik hoop dat hij wat langer meegaat dan de FP2 die ik nu nog gebruik. De microfoon is stuk, dus ik moet wel een nieuwe kopen. De FP2 mijn, eerste Fairphone, heeft het bijna 4 jaar volgehouden. Ik neem aan dat nummer 4 beter is en werkt.
Zal ik alvast een extra microfoon erbij kopen :slight_smile: Voordat die weer uitverkocht is en niet meer wordt geproduceerd.

1 Like

Volgens mij hoef je nog niet nu al reserve onderdelen te kopen. Misschien rond de tijd dat de FP5 uit is, maar dan zou ik dat eerst even navragen bij support rond die tijd.

Ik denk niet dat het nodig is. Immers als je nu een Fairphone 4 koopt en hem dit jaar nog registeert, dan krijg je 5 jaar garantie. Dus bij normaal gebruik (niet laten zwemmen bijv.) dan zou je een kapotte microfoon gewoon binnen de garantie vergoed moeten krijgen.

2 Likes

Ik heb de FP4 nu. Een fantastische telefoon! Maar ik hoorde van het registreren. Hoe gaat dat dan?

1 Like

Ga voor de verlengde garantie naar de volgende pagina verlengde garantie

This topic was automatically closed 365 days after the last reply. New replies are no longer allowed.