Hoe stel ik Nederlandse spellingcontrole in?

How can I install a Dutch dictionary to control and assist my spelling while typing a message?

Hoe kan ik een Nederlands woordenboek installeren om mijn spelling te ondersteunen terwijl ik een bericht aan het maken ben?

Zover ik weet, kun je enkel met het toetsenbord van Google voor Nederlandse spelling kiezen.
Kijk bij je apps of je de app ‘Gboard’ hebt geïnstalleerd. Zo niet, haal hem dan in de Play Store.
Ga naar ‘Instellingen’
Dan naar ‘Taal en invoer’
Kies bij ‘Huidig toetsenbord’ voor ‘Gboard’
Kies dan ‘Spellingcontrole’ en kies ‘Google’
Druk rechts op het icoontje en kijk of je deze optie wilt activeren
Ga dan terug naar ‘Taal en invoer’
Kies "Gboard’
Kijk of bij ‘Talen’ Nederlands staat
Bij ‘Tekstcorrectie’ kun je uit diverse opties kiezen
Kies ‘Woordenboek’ en kijk of daar bij ‘Persoonlijk woordenboek’ Nederlands staat

Ik heb die app gedownload en bij het installeren krijg ik de melding

"Let op

Deze invoermethode verzamelt mogelijk alle tekst die je typt, inclusief persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en creditcardnummers. enz"

Ik ga dat dus niet installeren.

Is geen betrouwbaar (evt te betalen alternatief voor deze app ?

Je zou het volgende kunnen proberen (via F-Droid) AnySoftKeyboard en AnySoftKeyboard Dutch.

1 Like

zelfde melding, ze willen alles van mij inpikken, dan zoek ik wel een app die niet gratis is

------ Origineel bericht ------

Deze melding zul je bij alle invoermethoden krijgen, gratis of betaald. Een invoermethode heeft per definitie toegang tot alle gegevens die je ermee invoert, en kan dus mogelijk ook delen van die invoer verzamelen. Dit is zeker het geval voor invoermethoden die spellingscontrole bieden, aangezien die het woordenboek dat ze gebruiken personaliseren op basis van de invoer die je geeft.

2 Likes

Je kan (bij mij toch) ook gewoon naar"Taal en invoer" gaan en meteen bij “Spellingscontrole” voor Nederlands kiezen. Of voor “systeemtaal”, als je telefoon in het Nederlands ingesteld staat.

Als je meerdere talen wil gebruiken, volstaat het standaard toetsenbord niet, dacht ik.

Over het verzamelen van gegevens heb ik ook al geantwoord in je andere topic (zie ook het antwoord van @Johannes)

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.