šŸ‡³šŸ‡± Hoe duurzaam is de garantie...? (Dutch)

(Sorry, couldn’t find a tag or a flag for ā€˜Dutch)

Door een ander kabeltje te proberen, ontdekte ik dat de stekkertjes van de USB-C // USB-C ā€œlange levensduurā€ kabel, die ik 2 jaar geleden kocht, geen goede aansluiting meer maken. Er zit 3 jaar garantie op. In de chat werd mij verteld dat ik dus een nieuwe kabel toegestuurd kan krijgen.

Liefst krijg ik gewoon mijn geld terug, want, ik heb nu dat andere kabeltje al. Nieuwe kabel, verzending, allemaal niet nodig. Lijkt mij een duurzamere optie dan mij een nieuwe kabel sturen. Of mis ik iets?

Maar blijkbaar zijn de systemen niet zo flexibel dat dit ook mogelijk is…? Een nieuwe kabel is onderweg - maar… Fairphone… dit lijkt me een verbeterpuntje in jullie duurzame bedrijfsvoering.

Voordat ze jou geld terug kunnen geven, moet er een onderzoek ingesteld worden of de kabel kapot is.
Opsturen van de kabel, onderzoeken enz. is minder duurzaam dan jou een nieuwe kabel opsturen.

1 Like

Hoi Lidwien, dankje voor je reactie. Ik snap de redenering, maar die gaat wel uit van wantrouwen. In diverse andere omgevingen kwamen we erachter dat hele processen opgetuigd vanuit wantrouwen vaak meer kostten dan vertrouwen dat de meeste klachten terecht zijn… Misschien heb ik een wat rozige bril op, maar ik zou de FP-klanten in dezen wel een beetje durven vertrouwen.

Uiteindelijk zijn er wetten over hoe garantie werkt in de EU. Een deze zeggen dat een bedrijf drie keer mag bijwerken, dus proberen het probleem op te lossen. Dit kan gebeuren door repareren of door vervangen. Pas na de derde keer mag je je geld terug eisen. En terwijl je gelijk hebt, dat het waarschijnlijk duurzamer was als ze jou het geld terug geven, is het wet zo geschreven om bedrijven een kans te geven om te bewijzen dat hun product toch goed kan werken omdat zelfs met de beste producten soms iets mis kan gaan.
Dus ik snap wat je bedoelt, en Fairphone mag natuurlijk ook meteen het geld teruggeven, maar ik wilde tenminste ook even van de andere kant op het probleem kijken.

1 Like

Goed punt, Martin. Dankje voor deze aanvulling/toelichting.