🇳🇱 Herstart vanzelf op zonder te vragen

Goed, mijn Engels is een ramp om hier alles deftig neer te typen en om dan ook te snappen wat ik moet doen op het op te lossen. Dus, ik hoop op Nederlandse reacties.

Ik heb de laatste drie dagen heel vaak dat mijn FP zichzelf heropstart. Ik heb een volgeladen batterij, werk er wat mee, hij herstart zichzelf op (soms terwijl ik bezig ben, soms gewoon als hij daar ligt), en heb meteen meer dan 50 % minder op mijn batterij.

Als ik soms zelf mijn gsm volledig afleg, voor vergadering of gewoon om even gerust te laten te zijn, en ik herstart hem heb ik hetzelfde probleem als hierboven, een batterij die van bv 82% naar 33 of 14% gaat. Heel hatelijk.

Hopelijk iemand met gelijkaardig probleem en nog meer met de oplossing :wink:
Alvast bedankt!

Haal de batterij uit de telefoon.
Leg de batterij op een lege plek op de tafel, bureau.
Ligt de batterij helemaal vlak op tafel of kun je de batterij een beetje laten wiebelen.
Geef een tikje tegen een zijkant van de batterij en kijk of hij gaat draaien.
Als de batterij gaat draaien, dan betekent dit dat de batterij aan het zwellen is.
Je mag dan de telefoon niet meer gebruiken en kunt dan het beste morgen naar Fairphone bellen.
Blijft de batterij liggen en kun je hem niet laten draaien, dan is je batterij zo goed als zeker in orde.
Dan moet je je telefoon gebruiken totdat hij leeg is.
Gebruik de telefoon dan 30 minuten niet, ook niet opladen.
Vervolgens haal de batterij uit de telefoon.
Sluit je telefoon aan op de oplader, dus met je batterij eruit!
Nu pas stop je je batterij in de telefoon en wacht rustig totdat hij helemaal opgeladen is.
Er zit namelijk een geheugen in de batterij en door deze methode reset je dat geheugen en werkt
je batterij weer zoals het hoort.

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem! Alleen niet dat m’n accu vervolgens flink minder is… (Dat heb ik al eens eerder gehad en er is niets aan de hand met de accu). Maar ook nu kan hij zo ineens uit het niets opnieuw opstarten. Hoef dan zelfs m’n code niet eens in te typen, hij maakt gewoon automatisch weer verbinding met alles.

Soms start ie opnieuw op als ik bijv. facebook aan t kijken ben of op whatsapp, en op andere momenten ligt de telefoon gewoon naast me zonder dat ik er ook maar iets mee doe en zie ik ineens een blauw scherm.
Zeg het maar, geen idee… maar bij enkele andere problemen aan deze telefoon heb ik een tijdje terug te horen gekregen dat ze voor de FP1 weinig onderdelen nog hebben liggen en dat ik korting kon krijgen op de FP2. FP1 is dus een aflopende zaak. Moet nog ongeveer een half jaartje dus hoop dat ie t nog zo lang uit houdt!

De Fairphone kan zomaar uit het niets rebooten.
Helaas is daar weinig aan te doen.
Als je Engels beheerst, zou je eens naar de volgende pagina kunnen gaan.
Probeer in ieder geval als je 4G gebruikt deze terug te zetten op 3G.
Dat kan een oplossing zijn.

Bedankt alvast, ik probeer het straks eens! Hopelijk helpt dat.

Ik heb ook hetzelfde, moet niets doen, nergens opnieuw inloggen ofzo…

Op zich dat een telefoon een keer opnieuw opstart vind ik niet zo erg, maar dat dit minimaal 3-4x op een dag gebeurd (want dat doet ie nu dus wel…) en in de meeste gevallen ligt de telefoon dus gewoon los op tafel. Plat en geen mens die 'm aanraakt…

Fairphone1 heeft toch geen mogelijkheid tot 4G? Mij nog nooit gelukt in elk geval…

Ik dacht dat het herstarten voornamelijk gebeurde tijdens facebook (als ik dan een app open had) dus ook deze al verwijdert en opnieuw geinstalleerd… Geen succes.

Zal deze week eens proberen de Sim en SD eruit te halen en de punten van de Engelse pagina op te volgen hoewel ik na het lezen hier het grootste gedeelte ook al van af kan strepen…

Wordt eerlijk gezegd wel een beetje moe van deze telefoon. Heb er inmiddels al best wat gezeur mee gehad. Ik vind het ‘eerlijke’ idee erachter fantastisch maar de hoeveelheid problemen toch wel erg vervelend.

Je hebt gelijk, de Fairphone 1 heeft geen 4G, de Fairphone 2 wel.
Er zijn op dit moment meerdere mensen die problemen met Facebook en Twitter hebben.
Een alternatief voor Facebook is Face Slim of Tinfoil for Facebook. Voor Twitter kun je ook Tinfoil for Twitter gebruiken. Je vindt deze alternatieven op F-Droid. Ga met je browser op de telefoon naar f-droid.org en download F-Droid.
F-droid kun je vergelijken met de google play store. In de app F-droid kun je de alternatieven vinden en installeren zoals je dat van de google play store kent.
Wie weet heb je zo minder reboots.

Ik heb hetzelfde probleem. Na het lezen van de antwoorden hier heb ik een nieuwe batterij aangeschaft. De batterij was immers 2,5 jaar oud en vertoonde ook nog meer defecten. Echter, de nieuwe batterij heeft voor de hier beschreven klachten niet geholpen. Mijn Fairphone blijft zichzelf opnieuw opstarten. Wat wel opvallend is, is dat

  1. ik na een crash niet opnieuw mijn SIMpin hoef in te voeren (in tegenstelling tot het handmatig opnieuw opstarten)

en

  1. deze crash vaak voorkomt wanneer ik gebruik maak van de Facebook of de Spotify app.

Herkennen jullie dit?

Er is door andere gebruikers al aangegeven dat Facebook voor problemen zorgt.
Deinstalleer Facebook en Twitter en download Tinfoil for Facebook en Tinfoil for Twitter.
Deze twee laatste apps lijken minder problemen te geven.
Voor Spotify weet ik geen alternatief.

Ik heb dus wel dat ik mijn sim code opnieuw moet geven. Mijn telefoon herstart zichzelf meerdere keren per dag, ook snachts als ik lig te slapen. Hierdoor mis ik wekkers in de ochtend en reminders die ik instel. Mijn telefoon gaat soms uit midden in een telefoongesprek of juist als ik er helemaal niks mee doe.

Apps als facebook en Twitter heb ik al heel lang geleden verwijderd, toen mijn fp1u vast begon te lopen zodra ik de app opende.

Ik heb meerdere batterijen (waarvan 2 best nieuw), bij alle drie hetzelfde probleem.

Soms denk ik dat het de power knop is… Omdat het vaak gebeurt vlak nadat ik mijn scherm aanzet. Maar dat verklaart niet waarom mijn telefoon ook snachts opnieuw opstart…

Hey iedereen,
Probleem bij mij opgelost!!

al twee keer op punt gestaan nieuwe telefoon te kopen, maar werkt weer als zonnetje

  • 1e keer in juli, regelmatig freeze waarvoor ik moest herstarten: oplossing HARD RESET en slechts de apps herinstalleren die je echt gebruikt. Ik had zowat alles met een app of widget aangepast waardoor elk denkproces veel te zwaar werd. Ook alle apps die je had verwijderd laten rommel achter wat door hard reset pas echt wordt opgeschoond.
  • 2e keer, nu, spontane herstart of vanuit zwart scherm niet willen ontwaken, batterij liep snel leeg. Leek evt iets met batterij of de on/off knop. Oplossing FACEBOOK APP WEGGOOIEN. ik werk nu vanuit browser, pagina aan startscherm toegevoegd. Zou ook probleem zijn bij andere telefoons. (ik gebruik geen snapchat, spotify of twitter)
    Hopelijk helpt het jullie verder
2 Likes

De Fairphone 1 kan spontaan herstarten. Dat kan aan verschillende zaken liggen.

Als de tips reeds hier genoemd niet helpen, probeer dan eens:

  • de SIM kaart te verwijderen en kijken of deze beschadigingen vertoont. Je kan vaak gratis een nieuwe SIM kaart aanvragen bij je provider.
  • Start op in #safemode om te zien of het aan de telefoon ligt, of aan een app.
  • controleer of je de storage upgrade gedaan hebt.
  • als dat niet helpt, dan moet waarschijnlijk de FP1 gerepareerd worden door een (lokale) smartphone reparateur.
1 Like

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.