🇳🇱 Fairphone privacy en modules

Hallo allemaal,

Ik zie dat er in het verleden diverse vragen zijn geweest rondom privacy gerelateerde functies en de fairphone.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het weglaten van zaken als camera’s, microfoon en andere zaken.

Helaas zijn de modules niet zo modulair dat je niet enkel de microfoon of camera kunt weglaten daarom had ik het volgende idee.

Kennelijk is het Fairphone totop heden niet gelukt om deze wensen mee te nemen om welke reden dan ook.

Zou het niet handig zijn om de modules zodanig aan te passen dat je bepaalde componenten binnen de module kunt uitschakelen? Met eenvoudige interne switches bv. Dit zou Fairphone mee kunnen nemen in de ontwikkeling van nieuwe modules. Dit heeft een beperkte invloed op de duurzaamheid en vergroot de mogelijk markt van Fairphone. Uiteraard heeft een een meer modulaire aanpak de voorkeur.

Als tussentijdse oplossing vraag ik me af hoe moeilijk of makkelijk het is om een module te openen en de verbindingen met de niet gewenste componenten te verbreken.

Wat ik me ook nog voor kan stellen is dat je bepaalde pinnen van de module kunt verwijderen waardoor alleen de gewenste componenten werken.

Tot slot. Ik zie weinig tot geen third party modules, weet iemand waarom dit is? Is de markt te klein? Als er een bedrijf zou zijn wat third party privacy modules als Fairphone dit laat liggen zou dat volgens mij best interessant kunnen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?

Vast bedankt!

1 Like

Geld is het probleem: de markt is te klein, dus dit soort dingen zou niet rendabel zijn. Schakelaars in modules zouden de modules groter maken, dat betekent een grotere/dikkere telefoon en dat zijn gelijk een stuk minder mensen die de telefoon kopen - er is maar een heel klein groepje mensen geïnteresseerd in hardwareschakelaars of het weglaten van bepaalde functies, maar er is een enorme groep mensen die een zo plat mogelijke telefoon willen mét alle toeters en bellen.

Er zijn een paar modules gemaakt voor de FP2, door leden op dit forum:

Er is ook een dummy-cameramodule voor de FP2 ontworpen voor 3D-printers door één van de gebruikers hier.

Maar het is allemaal beperkt gebleven tot hobbyprojecten. Er zit niet genoeg geld in het maken van alternatieve modules, denk ik.

1 Like

Bedankt voor je uitgebreide reactie rmf,

Ik begrijp wat je zegt. In dat geval zou de enige optie zijn het zelf aanpassen van de modules. @Fairphone : Wellicht zijn de modules wel zo te maken dat er gemakkelijk verbindingen kunnen worden verbroken. Of dat de modules makkelijk geopend kunnen worden. Dit hoeft volgens mij geen extra ruimte te kosten.

Dan rest eigenlijk de vraag. Heeft er iemand ervaring met het verbreken van de verbindingen van de modules om bepaalde componenten binnen de module uit te schakelen?

Vast bedankt!

1 Like

Fairphones hebben tot op heden helaas geen killswitches. Ik heb wel ervaring met bepaalde modules niet goed aansluiten waardoor ze niet werken. Dat is eventueel een oplossing, maar niet zo gebruikersvriendelijk als een killswitch. Dat is bij een Fairphone 2 een stuk makkelijker en sneller dan een Fairphone 3(+). Wie weet hoe het er bij de 4 aan toe zal gaan? Ik denk zelfs Fairphone nog niet :slight_smile:

1 Like

Ik kan het wel voor me zien, een knop op de zijkant van het apparaat waarmee je de camera en microfoons uitschakelt. Iemand met de tijd om een flexibel circuit te ontwerpen dat langs alle connectors gaat en ze met een schuifknop verbreekt of verbindt, een beetje zoals de FX modchip voor de Arduboy. Maar de software zou dan ook een update nodig hebben, want vooralsnog moet de telefoon herstarten om modules in te schakelen… maar wie weet, als je de juiste pinnetjes pakt zíet hij de module wel maar krijgt hij alleen geen signaal en is herstarten niet nodig.

Ik denk bij killswitches aan Librem 5, maar ik vind dat apparaat er(ru)g duur.

PinePhone heeft ze ook, blijkbaar. Zie de Pine64 wiki PinePhone - PINE64 ander voordeel is dat steeds meer binary blobs FOSS zijn.

1 Like

Ha Jeroen, bedankt voor je reactie. Bedoel je dat je ervaring hebt met het niet goed aansluiten van de hele module of ook de componenten daarin?

Ik had inderdaad de librem 5 en pinephone gezien. De librem 5 is echter een linux phone. Ik geloof hier enorm in maar tot nu toe is het eco systeem en de interface niet geweldig. Daarnaast is de prijs erg stevig idd.

De pinephone is prijstechnisch toegankelijker, open en heeft switches maar de hardware is eigenlijk te zwak om hem echt fijn te gebruiken.

Ja dat zou wel echt geweldig zijn. Voor de tussentijd ben ik aan het overwegen om eens zelf naar die pinnetjes en de modules te kijken maar dan moet ik ze eerst aanschaffen met de gok dat ik er iets van kan maken. :blush:

Toen ik de camera module van de FP3 deed upgraden naar een FP3+ module, had ik een van de cameras niet goed aangesloten. De telefoon startte gewoon op…

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.