🇳🇱 Contacten bellen als onbekend [2020]

Hallo,

Als contacten mij bellen staat er altijd onbekend. Ze hebben hen beller id wel altijd aanstaan…
Als ik de oproep weiger krijg ik wel een berichtje wie er heeft gebeld, dus met naam.
Heel vervelend want ik zie dus nooit wie er belt en als ik hem mis kan ik diegene ook niet terug bellen omdat ik niet weet wie er belt.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groeten Douwe

2 Likes

Dit is helaas een bekend probleem; het heeft te maken met 4g/wifibellen en het probleem wordt hoogstwaarschijnlijk opgelost in een komende update.

Voor nu is er een tijdelijke oplossing, met dank aan @Chris_R:

Eerst:

  1. Systeeminstellingen
  2. Netwerk en Internet
  3. Mobiel netwerk
  4. Geavanceerd
  5. Geoptimaliseerde 4G LTE-modus > uitschakelen.

Dan:

  1. Open telefoon-app
  2. Drie-stipjes-menu aantikken
  3. Instellingen
  4. Gespreksaccounts
  5. Selecteer je SIM-kaart
  6. Bellen via wifi > Uit

Bedankt voor je tips man!

Helaas kom ik er niet verder mee, want bij beide handelingen kom ik niet tot de laatste stap of ik begrijp het niet helemaal😅

Ik zie het laatste punt niet wat je aangeeft(zie screenshot) of kan dat komen omdat het een 3+ is?

In het eerste screenshot moet je op ‘KPN’ tikken, dat is de SIM-kaart in kwestie en dan moet je verder kunnen in het stappenplan.

Wat betreft dat ‘Geoptimaliseerde 4G LTE-modus’ - dat staat er inderdaad niet tussen in het screenshot. Dat zal waarschijnlijk met een update te maken hebben - het testexemplaar dat ik hier heb heeft nog steeds Android 9. Ik ga hem wel even updaten.

Edit: net geupdate, de instelling staat er nog steeds. Misschien betekent dit dat KPN deze modus niet toestaat - dan is het probleem hopelijk opgelost met de andere instelling. Zo niet, dan gaan we verder zoeken.


Dit is als ik op KPN heb gedrukt, staat het er nog niet tussen helaas…

Wat vreemd! Daar zal ongetwijfeld een goede reden achter zitten, maar ik heb geen idee. Ik ga die lange, lange thread wel eens lezen en kijken of daar nog meer potentiële oplossingen uit voort komen.

Edit: Het probleem is dat er over 4G wordt gebeld, daar gaat iets mis door een foutje in de telefoon. Als je onder ‘Voorkeursnetwerktype’ ‘3G’ selecteert, zou de telefoon waar mogelijk geen 4G meer moeten gebruiken, en dat zou het euvel moeten verhelpen - hopelijk.

1 Like

Het werkt, thanks! Als ik dus alleen 2G en 3G gebruik. Maar dan is me internet wel erg traag… Dus nu switch ik tussen wifi, niet 4G en contacten, niet ideaal.

Enig idee wanneer de software update is?

2 Likes

Ik meld me bij deze met hetzelfde probleem. Ik heb de combo Fairphone 3+ en KPN. Ik word veel gebeld en mis daardoor ook vaak oproepen. 4G uitschakelen is verre van ideaal. Wanneer wordt dit opgelost?

Is er evt een hotfix?

2 Likes

Heb hetzelfde probleem, nu naar 3G,
zou graag antwoord hebben op de vraag wanneer de update beschikbaar is zodat weer 4G gebruikt kan worden.

1 Like

Op het moment is er alleen de bovenstaande tijdelijke oplossing, er is nog geen echte oplossing vanuit Fairphone.

Let wel: het lijkt erop dat de eerste stappenplannen die ik uitstippelde niet te gebruiken zijn bij KPN, maar ik heb het hier even geprobeerd met een Lebara-SIM-kaart en daarbij werkte het wel. Dus bij andere providers is het misschien wel mogelijk, en dat is een betere oplossing dan 4G volledig uitschakelen. Dus controleer eerst of het kan, en zo niet, dan is het helaas nodig om 4G uit te schakelen.

Een datum voor de komende update is vooralsnog niet naar buiten gecommuniceerd. Vooral de afgelopen weken lijken zich behoorlijk veel mensen te melden met dit probleem - dus ik hoop dat het niet lang gaat duren.

Voor nu is het aan te raden om contact op te nemen met Fairphone, ook om ze te laten weten hoe veel dit probleem voorkomt.

1 Like

Er is een update. Als je deze doet dan werkt het allemaal weer! 4g en contacten kunnen zien. Erg fijn!

1 Like

Ik heb dit probleem ook. Tevens kunnen mensen mij heel slecht verstaan sinds de update. Vermoedelijk heeft dit ook met Wifi calling te maken. Bij mij (Vodafone) zie ik ook geen enkele optie om dit uit te zetten. Ik heb overigens nog geen update ontvangen.

Je zult de update handmatig moeten installeren want Vodafone. Kijk even rond op het forum voor een guide.

Welke update hebben we het dan over? Ik zit nu op build: 8901.3.A.0054.20200929

Helaas kun je na de update nog steeds wifi calling niet uit zetten met KPN. Dit betekent dus dat als ik iemand wil kunnen verstaan ik eerst wifi uit moet zetten.

Vervelend, want ik kon eerst weken lang niet zien wie er belde en nu dit weer. Zo gaan de kosten ook nog oplopen omdat ik mijn bundel erdoorheen jaag zonder wifi terwijl ik thuis zit met heerlijk snelle glasvezel…

Sinds de update van vandaag (Nov 5 Update) lijkt het probleem opgelost en zie ik weer wie er belt als 4G/Wifi aanstaat.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.