šŸ‡³šŸ‡± connector voor kabel is gammel?

(Sorry, cannot find the tag with the Dutch flag…)

Sinds een paar weken kan ik mijn FP4 (gekocht mrt 2023) niet meer gebruiken voor bestandsoverdracht naar mijn laptop. Sinds een paar dagen gaat ook het opladen haperend. Ik vermoed een gammele connector. Als ik ā€˜m met de hand vasthoud en een beetje wriemel, zie ik in de instellingen achtereenvolgens meldingen als: ā€˜Wordt niet opgeladen’, ā€˜opladen’, ā€˜snel opladen’, ā€˜langzaam opladen’, ā€˜verbonden, wordt niet opgeladen’… Nu heb ik ā€˜m verbonden met de adapter, heb ā€˜m schuin neergelegd en de stekker van de kabel er met iets eronder - en nu laadt hij gelukkig wel weer op.

Maar ik vermoed dat er een nieuwe ā€˜contactdoos’ in moet. Is dit zelf te doen? Ook als je niet heel handig bent… ;-/

Of is er iemand in de buurt van Nijmegen die me ermee kan helpen?

Hoor het graag! Dank alvast voor je reactie.

Arjen

Je kunt de USB-poort zelf vervangen. Dat is het mooie van Fairphone!

En een ā€œFairphone-engelā€ vind je hier.

Thanks. Dat ziet er niet superingewikkeld uit. Voor de zekerheid: lijkt mijn diagnose ergens OK?

De beschrijving wijst op een loszittend contact. Dat moet je gewoon eens uitproberen. Heeft iemand een beter idee?

Wellicht is er vuil in de USB-poort. Probeer eens voorzichtig met een speld te kijken of er wat uitkomt. LET OP: eerst de batterij eruit halen voordat je dit doet.
Maak je telefoon eens open en kijk hoe het eruit ziet. Misschien zit een connector wat los.

Er zit in Fairphone Angel in Wageningen, ik zit in Tilburg.

1 Like

Ja, precies! Hoe kon ik dat vergeten? Je kunt een droge, schone tandenborstel gebruiken. Of een van die borsteltjes voor tussen de tanden. Die van plastic.

Dank jullie wel, allebei. Ik heb al een nieuwe poort besteld, maar zal ook nog even met een tandenborstel de huidige schoonborstelen - hoop dat een van deze oplossingen helpt.

1 Like

Op Ifixit- Fairphone 4- usb-poort kun je de handleiding vinden in het Engels hoe het onderdeel te vervangen.
Let op: druk niet in het midden de connector vast, maar met twee ā€˜handen’ aan de buitenkant van het midden.

1 Like

OK, dankje nog voor deze laatste tip. ā€œde buitenkant van het middenā€ klinkt wat cryptisch, maar misschien is het duidelijk als ik het element in handen heb :slight_smile:

1 Like