🇫🇷 Articles intéressants / liens vers Fairphone et des produits électroniques plus justes

One of France’s leading consumer magazines (60 Millions de Consommateurs) included Fairphone in their review of ethics on smartphone production and recycling. Fairphone has a pretty green image, especially on production conditions.

I scanned the full text for you as PDF

Things I’d like to see in a new article:

  1. So far, Fairphone is not yet in their Smartphone reviews. Some of those recent top reviews have gone to Huawei products, some of the worst have gone to wiko (French brand bought by a Chinese company, name stayed), but I don’t think the smartphone reviews include ethical stuff like this. Yet.
  2. 60 Millions replaces some of the sources in this kind of article with more “objective” ones. They do a lot of quality reviews and research themselves. Sorry, but I don’t totally buy greenpeace and moralscore without some strong backup material.

What I’d like to know: What Apple and Samsung are doing as far as elminating toxic products. I guess if you can’t open/repair it you cannot be exposed to those products!?

4 Likes

I’ve uploaded the article here, as some don’t like Google.

smartphone ethique 60 millions.pdf (884.7 KB)

My French is terrible, so I didn’t bother to read it (article is in French, so I moved both our posts to a new French interesting article thread.).

2 Likes

Article très intéressant sur la quantité des données que G**gle garde pour quelqu’un qui utilise depuis 11 ans …

Depuis onze ans…

1 Like

Article intéressant, merci!

1 Like

This topic was automatically closed 182 days after the last reply. New replies are no longer allowed.

J’ai trouvé cette interview d’une développeuse française chez Fairphone ! Outre que j’ai appris des choses, j’aime bien entendre des femmes développeuses et les rendre visibles ;-))


Cette plateforme, IMAGO TV , est d’ailleurs génial ! des webséries, des podcasts, des court-métrages de qualité concernant la transition !!

J’ai copié ton post ici et en ai profité pour rouvrir le fil des articles français.

1 Like

Bonjour, merci pour cet interview et oui, je suis d’accord avec vous, c’est important de mettre en valeur les femmes développeuses. Surtout que c’est essentiellement un métier masculin qui est en train de se développer :wink:

2 Likes

Bonjour,
même si cela à 5ans, j’ai regardé (chez un ami) cette vidéo que je n’ai jamais vue, car je n’ai pas de tv. ( En français )
Cash Investigation : Les secrets inavouables de nos téléphones portables.

at 1:53:20…

Je suis donc content d’avoir fait mon choix pour un FP3+ !.

1 Like

La bonne note technique des Numériques pour le FP4, une première pour un Fairphone, avec le label “On a testé, on a aimé” (4 étoiles) ! Et pour la première fois, elle prend en compte la réparabilité et la durabilité :star_struck:

1 Like

Et voici le test du concept Luna de Dell, un ordinateur portable hautement réparable… Fairphone est mentionné !

1 Like

A nice article containing sales number (88.000 FP sold in 2020), 5 engineers to keep updating the FP2, … and we learn that the sales objective for 2023 is about 200.000 FP with a huge communication program : https://www.wedemain.fr/ralentir/agnes-crepet-fairphone-nous-avons-vendus-17-600-smartphones-durables-en-france-en-2021/

Drawback : article in French.

4 Likes

As its French I moved it to this topic.

Just FYI, official selling numbers are updated here

1 Like